ETHNOMATEMATIKA PENDIDIKAN DASAR

Edi Prayitno(1*), Lusi Rachmiazasi(2), Sri Kadarwati(3)


(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


 

Rasa percaya diri merupakan salah satu modal keberhasilan siswa dalam belajar. Rasa percaya diri bisa tumbuh bila materi pembelajaran bukan materi yang baru bagi siswa. Ethnomatematika merupakan sarana menumbuhkan rasa percaya diri siswa dalam belajar matematika. Ethnomatematikadi sekolah dasar dikembangkan melaluitutorial mata kuliah Pendidikan Matematika 2 bagi mahasiswa FKIP Universitas Terbuka. Model ini dikembangkan pada tahun 2017 dengan para tutor Program Studi S1 PGSD Pokjar Kota Semarang sebagai sampelnya.Tutorial dilaksanakan secara terpadu antara praktik bermain Sundamanda dan berlatihinteraktif berbasis mobilelearning. Tutorial ini dimaksudkan untuk membuka potensi mahasiswa sebagai calon guru untuk selalu mempertimbangkan pengetahuan yang muncul dan berkembang di masyarakat sebagai kearifan lokal. Melalui tutorial ethnomatematika, para mahasiswa  membiasakan diri mengaitkan matematika dengan budaya lokal dan memanfaatkan mobilelearning.

 

Kata-kata Kunci: Ethnomatematika, Sundamanda, Interaktif, Kearifan Lokal.

 

ABSTRACT

 

Confidence is one of the keys to success in learning. Confidence can grow when learning materials are not unfamiliar material for students. Ethnomatematics is a means of fostering students' confidence in learning math. In this study Ethnomatematics in elementary school is developed through thetutorialof Pendidikan Matematika 2 forstudentsof FKIP,Indonesia Open University. This model was developed in 2017 with the tutors of S1 PGSD Pokjar Semarang as the sample. The tutorial is implemented in an integrated model between Sundamanda playing practice and interactive practice based on mobile learning. This tutorial is intended to open the potential of students as prospective teachers to always consider the knowledge that emerged and developed in the community as a local wisdom. Through ethnomatematics tutorials, students familiarize themselves with linking mathematics with local culture and utilizing mobile learning.
Key Words: Ethnomatematics, Sundamanda, Interactive, Local Wisdom


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 341 times
PDF - 129 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.4.2.2017.19-24

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401