HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN TINGKAT KECEMASAN PADA MAHASISWA KELAS ALIH TRANSFER PROGRAM SARJANA KEPERAWATAN

Haidir Syafrullah(1), cucu rokayah(2*), Resti Nurdini(3)


(1) 
(2) STIKes Dharma Husada Bandung
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Kepercayaan diri adalah suatu sikap, perasaan yakin atas kemampuan diri sendiri. Mahasiswa dengan kepercayaan diri positif memiliki kemampuan untuk mencapai tujuan dalam hidup, tidak akan mudah menyerah dan mudah mengalami kecemasan dalam menghadapi kesulitan pada saat menyusun skripsi. Penelitian bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kepercayaan diri dengan tingkat kecemasan.Metode penelitian bersifat deskriptif korelasi dengan pendekatan cross-sectional. Populasi penelitian sebanyak 70 sampel dengan  metodetotal sampling. Instrumen penelitian berupa kuisioner kepercayaan diri Lauster  dan kuesioner DASS (Depression Anxiety Stress Scale). Hasil penelitian menunjukkan tingkat kepercayaan diri positif 35 orang (50%) dan tingkat kecemasan berat 9 orang (12,86%) serta terdapat hubungan yang signifikan antara kepercayaan diri dengan tingkat kecemasan (p-value = 0,009), mahasiswa kelas alih tranfer tingkat akhir program studi sarjana keperawatan di STIKes Dharma Husada Bandung. Saran untuk  institusi pendidikan melalui pembimbing akademik dapat memberikan lebih banyak motivasi dan sugesti positif terhadap mahasiswa yang tengah menyusun skripsi dan diadakan bimbingan dan konseling kepada mahasiswa.

 

Kata Kunci: Kepercayaan Diri, Tingkat Kecemasan


THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-CONFIDENCE AND ANXIETY LEVEL ON THE STUDENT OF LAST GRADE BACHELOR PROGRAMME IN NURSING WHO WERE IN THE TRANSFERRED-CLASS AT DHARMA HUSADA BANDUNG  INSTITUTE OF HEALTH SCIENCE

 

ABSTRACT

Self-confidence is a certain attitude or feeling of self-assurance. Students with positive self-confidence have the ability to achieve goals in their life. They would not give up nor easily experience anxiety, when facing difficulties at the time of preparing their thesis. The study aimed to determine the relationship between self-confidence and the level of anxiety. The research method was descriptive correlation with cross-sectional approach. The research population was 70 samples and total sampling method was used. The research instruments were Lauster self-confidence questionnaire  and anxiety level questionnaire with DASS (Depression Anxiety Stress Scale) measurement scale. The results showed that 35 people (35%) positive self-confidence leveland 12.86% with very heavy anxiety level and  significant correlation between self-confidence and the level of anxiety (p-value = 0.009)  on the students of Dharma Husada Bandung Institute of Health Science who were in the transferred-class at their final semester. The research suggested the educational institutions, through the supervisors, to provide more positive motivations and suggestions for the students who were in their thesis preparation and to held counseling for the students with very heavy anxiety level.

 

Keywords: Anxiety Level,  Self Confidence


Full Text:

PDF

References


Fatimah, E. 2008.Psikologi Perkembangan: Perkembangan Peserta Didik.Bandung : Pustaka Setia.

Hidayat.(2010). Menyusun Skripsi dan Tesis. (Edisi Revisi). Bandung : Informatika

Kristanto H, P. Sumardjono, dan Setyorini, (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kekecemasanan Dalam Menyusun Proposal Skripsi.FKIP Universitas Kristen Satya Wacana. Satya Widya, Vol.30, No.1, 2014

Lauster, P. (2012). Tes kepribadian.Jakarta : PT. Bumi Aksara.

Suhron, M (2017). Asuhan keperawatan Jiwa Konsep Self Esteem.Jakarta: Mitra Wacana Media

Videbeck, Sheila L . (2008). Buku Ajar Keperawatan Jiwa .Jakarta : EGC


Article Metrics

Abstract view : 4152 times
PDF - 1857 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkj.5.2.2017.72-76

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

PPNI Univ. Muhammadiyah Semarang

Jl. Kedungmundu Raya No. 18 Semarang Gedung NRC University of Muhammadiyah Semarang

Phone: 02476740287
Fax: 02476740287
Email: [email protected]

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.