TES KETERAMPILAN PROSES SAINS: MULTIPLE CHOICE FORMAT
(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(4) Universitas Jambi
(5) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akinbobola, A.O., & Afolabi, F. (2010). Analysis of science process skills in West African senior secondary school certificate physics practical examinations in Nigeria. American Eurasian Journal of Scientific Research, 5 ( 4), 234-240
Basuki, F. R. (2014). Pengembangan Subject Specifict Pedagogy Fisika Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 2 (2), 20-35
Bundu, P. (2006). Penilaian keterampialn proses dan sikap ilmiah dalam pembelajaran sains SD. Jakarta: Depdiknas
Creswell. J. W. (2014). Reseach Design: Pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed edisi ketiga (Terjemahan Ahmat Fawaid). Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Devi, P. K. (2010). Keterampilan Proses dalam Pembelajaran IPA. Bandung: P4TK IPA
Djali, P. M. 2004. Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.
Harlen, W. (1999). Purpose and procedures for assessing science process skill. ProQuest. Assessment in education, 6 (1), 129-144
Ismail, Z. H & Jusoh, I. (2000). Relationship between science process skills and logical thinking abilities of malaysian students. Journal of science and mathematics education in S.E. Asia, 24 (2), 67-77
Padilla, M. (1990). The Science Process Skills. Diakses tanggal 20 Juli 2018 dari http://www.narst.org/publications/research/skill.cfm
Rezba, R.J, Sprague, C.S, & Fiel, R.L, et al. (1995). Learning and assesing science process skill (3rd ed). New York: Kendall/Hunt Publishing
Rustaman. N. Y. 2005. Perkembangan Penelitian Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Pendidikan Sains. Bandung: FPMIPA Universitas Pendidikan Indonesia.
Rustaman. N. Y. (2001). Asesmen Pendidikan IPA. Diakses tanggal 7 Juli 2018 dari www.upi.edu/Direktori/SPS/PRODI.PENDIDIKAN_IPA%2F195012311979032-NURYANI_RUSTAMAN%2FAsesmen_pendidikan_IPA.pdf
Semiawan, C. 1992. Pendekatan Keterampilan Proses. Jakarta: Gramedia.
Suryani, A., Siahaan, P & Samsudin, A. 2015. Pengembangan Instrumen Tes untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains Siswa SMP pada Materi
Gerak. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2015 (SNIPS 2015) 8 dan 9 Juni 2015 Bandung: UPI.
Suraprananta, S. (2009). Analisis, validitas, reliabilitas, dan intepretasi hasil tes. Bandung: Remaja Rosdakarya
Susilo, H. (2012). Pengembangan Tes Keterampilan Proses Sains Materi Sistem Pencernaan Kelas Xi SMA N 1 Pemalang. Skripsi, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Semarang.
Temiz, B. K., Tasar, M. F., Mustafa Tan. (2006). Development and validation of a multiple format test of science process skills. International Education Journal, 7(7), 1007-1027
Zulirfan, Iksan, Z. H, & Meerah, T. S M. (2017). Pengembangan Instrumen Tes Keterampilan Proses Sains Bagi Siswa SMP Sederajat. Jurnal Pendidikan, 8(1), 18-24
Article Metrics
Abstract view : 1220 timesPDF - 196 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jps.7.2.2019.9-19
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EXECUTIVE OFFICE
JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY
Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
Telp. (024)76740231, 76740231
email: jps@unimus.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University