Effectiveness of SETS-Based Electronic Student Worksheet (E-LKPD) to Improve Student Learning Outcomes

Mega Indah Puspita Sari(1*), Asri Widowati(2), Insih Wilujeng(3), Siti Fatimah Az-Zahro(4), Desi Ramadhanti(5)


(1) Universitas Negeri Yogyakarta
(2) Universitas Negeri Yogyakarta
(3) Universitas Negeri Yogyakarta
(4) Universitas Negeri Yogyakarta
(5) Universitas Negeri Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aimed to determine the effectiveness of electronic-based student worksheets (E-LKPD) on student learning outcomes. The method used was a quasi-experiment with one group pretest-posttest design. The sample taken in a cluster random sampling were 32 students of class VII SMPN 2 Ngemplak Sleman School Year 2021/2022. The instrument used was a problem sheet in the form of a description. The results of the study were analyzed using quantitative descriptive methods. The results of the analysis of the increase in the pretest and posttest obtained an average of N-Gain 0.60 in the medium category. The average pretest value was 6.94 while the average posttest value was 8.80. Test results of t sig value (2-tailed) < 0.05 showed a significant improvement between pre-test and post-test.  This indicated that E-LKPD-based SETS was effective for improving students' cognitive learning outcomes.


Keywords


E-LKPD, SETS, Students, Learning outcomes

Full Text:

PDF

References


AJAP, A. R., Yamtinah, S., & Utomo, S. B. (2013). Penggunaan Pendekatan Sets (Science, Environment, Technology and Society) Pada Pembelajaran Asam, Basa, Dan Garam Untuk Meningkatkan Minat Belajar, Rasa Ingin Tahu, Dan Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas VII a Semester I SMP N 3 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 108-113.

Apriadi, S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Project Based Learning pada Pembelajaran Ekonomi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA Negeri 4 Sarolangun. Ekopendia, 5(2), 44-48.

Aprianingtyas, M., & Sumadi, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology, And Society) Terhadap Prestasi BelajarFisika Pokok Bahasan Tekanan. Compton: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(2).

Azhar, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Binadja, A. (1999). Hakekat dan Tujuan Pendidikan SETS dalam Konteks Kehidupan dan Pendidikan yang Ada. Makalah Semiloka Pendidikan SETS. RECSAM UNNES. Semarang

Eliyanti, E., Hasanuddin, H., & Mudatsir, M. (2019). Penerapan Handout Berbasis Pendekatan Sets (Science, Environment, Technology, And Society) pada Materi Bioteknologi Terhadap Hasil Belajar Siswa MAS Darul Ihsan Aceh Besar. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan, 6(2), 105-109.

Fauzi, M. R. (2019). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Science, Environment, Technology and Society (SETS) pada Materi Dinamika Rotasi dan Keseimbangan Benda Tegar Kelas XI MIA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 5(2), 907-916.

Hamidah, N., Haryani, S., & Wardani, S. (2018). Efektivitas lembar kerja peserta didik berbasis inkuiri terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2).

Handarini, O. I., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran daring sebagai upaya study from home (SFH) selama pandemi covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 496-503.

Hastuti, A. A., Mustikaningtyas, D., & Widiyatmoko, A. (2014). Pengembangan LKS berbasis education game pada tema rokok dan kesehatan. Unnes Science Education Journal, 3(3).

Hidayati, B. N., & Zulandri, Z. (2021). Efektifitas LKPD Elektronik sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(2).

Kemdikbud. (2020). Surat Edaran Mendikbud No 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) Pusdiklat Pegawai Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Https://Pusdiklat.Kemdikbud.Go.Id/.

Khasanah, N. (2015). SETS (Science, Environmental, Technology and Society) sebagai pendekatan pembelajaran IPA modern pada Kurikulum 2013. Prosiding KPSDA, 1(1).

Khotimah, S. K., Yasa, A. D., & Nita, C. I. R. (2020). Pengembangan E-LKPD Matematika Berbasis Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Kelas V SD. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA (Vol. 4, No. 1, pp. 401-408).

Liveworksheets. Aplikasi live worksheets. Diakses pada 20 Desember 2021. https://www.liveworksheets.com/aboutthis_en.asp

Mubarokah, N., & Kuswanti, N. (2019). Penerapan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Sistem Indera Kelas XI untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. BioEdu, 8(3).

Muthoharoh, M., Kirna, I. M., & ayu Indrawati, G. (2017). Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 13-22.

Putri, D. V. E. (2021). Penerapan E-LKPD Berbasis Strategi KWL Plus Pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria untuk Melatihkan Keterampilan Metakognitif Peserta Didik. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 367-375.

Putria, H., Maula, L. H. and Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi Covid-19 pada Guru Seklah Dasar. Jurnal Basicedu, Volume 4, Nomor 4, halaman 861-872.

Rahmaniati, R., & Supramono, S. (2015). Pembelajaran I–SETS (islamic, science, environment, technology and society) terhadap hasil belajar siswa. Anterior Jurnal, 14(2), 194-200.

Rachmawati, Y., Ma'arif, M., Fadhillah, N., Inayah, N., Ummah, K., Siregar, M. N. F., ... & Auliyah, A. (2020). Studi eksplorasi studi eksplorasi pembelajaran pendidikan ipa saat masa pandemi Covid-19 di UIN Sunan Ampel Surabaya. Indonesian Journal of Science Learning, 1(1), 32-36.

Setiawan, A. R. (2020). Lembar kegiatan literasi saintifik untuk pembelajaran jarak jauh topik penyakit coronavirus 2019 (COVID-19). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 28-37.

Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.

Syafitri, R. A. (2020). The Importance of the Student Worksheets of Electronic (E-LKPD) Contextual Teaching and Learning (CTL) in Learning to Write Description Text during Pandemic COVID-19. In The 3rd International Conference on Language, Literature, and Education (ICLLE 2020) (pp. 284-287). Atlantis Press.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31-34.

Yuniastuti, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology and Society) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP Kartika V-1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2015/2016. JST (Jurnal Sains Terapan), 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 611 times
PDF - 109 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jps.10.1.2022.9-14

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231
    email: jps@unimus.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University