PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CORE TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA

Rizki Sariningtias(1*), Fadhilah Rahmawati(2), Zuida Ratih Hendrastuti(3)


(1) Universitas Tidar
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this research is to describe the effectiveness of the application of the CORE learning model with mathematical problem-solving skills. This research is quasi-experimental research using a control group pre-test and post-test design. The subjects of this research are students of grades VII A and VII B at SMP Negeri 13 Magelang. Problem-solving ability data were collected using tests and analyzed using a t-test for the first hypothesis and an N-gain test for the second hypothesis. The results of the study show (1) that there is a significant difference in problem-solving abilities in the application of the CORE learning model compared to the direct learning model, and (2) there is a significant increase in problem-solving abilities in the application of the CORE learning mode than the direct learning mode. It can be concluded that the CORE model is effective in increasing mathematical problem-solving abilities.


Keywords


Model mathematics, Mathematical Problem Solving Ability, CORE Learning Mode, Learning Model

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Budiyono. (2003). Metodologi Penelitian Pendidikan. Solo: UNS Press.

Daniel, W. W. (1980). Statistika Nonparametrik Terapan. Jakarta: Gramedia.

Slavin, R. E. (1995). Cooperativ Learning: Theory, Research and Practice, 2th edition. Englewood Cliffs, New Jersey, USA: Prentice Hall.

Widodo, S.A. (2013). Analisis Kesalahan dalam Pemecahan Masalah Divergensi tipe membuktikan Pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran (JPP), Volume 46 Nomor 2, halaman 106 – 113.

Yakub, R. (2010). Teknik Bercerita Dalam Perkembangan Emosi Kanak-Kanak Prasekolah. Online. www.geocities.com/seminarpra07/kertaspenuh/teknik_bercerita_emosi.pdf

Anwar, S. (2013). Penggunaan Langkah Pemecahan Masalah Polya Dalam menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Perbandingan Di Kelas VI Mial-Ibrohim Galis Bangkalan. MATHEdunesa, 2(3).

Arifin. (2018). Model Model pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Bumi Aksara.

Fraenkel, J., Wallen, & Hyun. (2011). How to Design and Evaluate Research in Education : Eight Edition. USA: McGraw-Hill

Hake, R. 1999. Analyzing Change/Gain Score. Indiana: Indiana University.

Husniah, G. N., Maulana, M., & Isrok'atun, I. (2017). Pengaruh pendekatan open-ended terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis dan motivasi belajar. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 841-850.

Luksiana, E., & Purwaningrum, J. P. (2018). Model Pembelajaran Core untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berbantuan Media Batik. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 98-102.

Majid, A. (2013). Model Pembelajaran, PT Remaja Rosdakarya. Yogyakarta: DIVA Press.

Murni, A. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Representasi Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Metakognitif Berbasis Soft Skills. Universitas Pendidikan Indonesia.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM.

Netriwati. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Pengetahuan Awal Mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung. Al-Jabar.

OECD. (2018). Indonesia - country note - PISA 2018 results. OECD Publishing, 1-10.

PISA. (2015). Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading. Paris: OECD.

Polya. (1945). How To Solve It. New Jersey: Princeton University Press.

Rosdiani, D. (2012). Model pembelajaran langsung dalam pendidikan jasmani dan kesehatan. Bandung: Alfabeta.

Satriani, G. A., & Dantes. (2015). Pengaruh Penerapan Model CORE terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Kovariabel Penalaran Matematis pada Siswa Kelas III Gugus Raden Ajeng Kartini Kecamatan Denpasar Barat. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 5(1): 1-10.

Shoimin, A. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Sudjiono. (2016). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek,. Jakarta: Rineka Cipta.

Tresnawati, Y. (2006). Penerapan Model CORE dengan Pendekatan Keterampilan Metakognitif pada Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis SMA. Bandung: FPMIPA UPI.


Article Metrics

Abstract view : 30 times
PDF - 10 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.9.2.2022.40-44

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401