KESULITAN BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM MEYELESAIKAN SOAL CERITA SPLTV BERBASIS PEMECAHAN MASALAH

Nurul Ikhsan Karimah(1*), Elva Mariza(2), Laelasari Laelasari(3), Dian Permana Putri(4)


(1) Universitas Swadaya Gunung Jati
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati
(3) Universitas Swadaya Gunung Jati
(4) Universitas Swadaya Gunung Jati
(*) Corresponding Author

Abstract


Many students' perceptions indicate that mathematics is a difficult subject because it is always related to formulas and calculations. In addition, many students still have difficulty in solving story problems so that many make mistakes in doing them. Therefore, this study aims to describe the learning difficulties experienced by students in solving story problems, one of which is SPLTV material. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. Procedures for data collection through tests, interviews, and documentation. The results showed that the biggest difficulty experienced by students was difficulty in performing mathematical procedures with a percentage of 74%. The contributing factors are because students are less careful in carrying out calculations, using incorrect arithmetic operations resulting in inaccurate answers and the completion process is less clear, and inaccuracy in concluding the final answer

Keywords


Mathematics, Learning Difficulties, Mathematical Problem Solving, SPLTV

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. 2012. Anak Berkesulitan Belajar (Teori, Diagnosis, dan Remidiasinya). Jakarta: Rineka Cipta.

Aditya, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web pada Materi Lingkaran bagi Siswa Kelas VIII. Jurnal Matematika, Statistika dan Komputasi, 15(1), 64-74.

Aliah, S. N. & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Berbentuk Cerita pada Materi Segitiga dan Segiempat. Suska Journal of Mathematics Education, 6(2), 111-118.

Annizar, A. M. R., Sisworo, S., & Sudirman, S. (2018). Pemecahan Masalah menggunakan Model IDEAL pada Siswa Kelas X Berkategori Fast-Accurate. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(5), 634-640.

Ardiyanto, R., & Slamet, H. W. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita yang Berkaitan dengan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel pada Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315-322.

Ernawati, E.,& Sutrisno, S. (2020). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Matematika Berkategori High Order Thinking Skills (HOTS) pada Materi Keliling dan Luas LingkaranMenurut Tahapan Polya. JPPM (Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika), 13(2), 178-195

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hards Skill dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung : PT. Refika Aditama.

Hidayat, W. & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118.

Jamal, F. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika pada Materi Peluang Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1).

Kemendikbud. (2016). Matematika Buku Guru SMA/MA/SMK/MAK Kelas X. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Puspitasari, E., Yusmin, E., & Nursangaji, A. (2015). Analisis Kesulitan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(5).

Rianti, R. (2018). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 802-812.

Subini, N. 2011. Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak. Yogyakarta : Javalitera.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tias, A. A. W., & Wutsqa, D. U. (2015). Analisis Kesulitan Siswa SMA dalam Pemecahan Masalah Matematika Kelas XII IPA di Kota Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 28-39.

Widdiharto, R. (2008). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP dan Alternatif Proses Remidinya. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.

Widyawati, A., Afifah, D. S. N., & Resbiantoro, G. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Lingkaran Berdasarkan Taksonomi Solo pada Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(1), 1-9.


Article Metrics

Abstract view : 205 times
PDF - 54 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.9.2.2022.45-52

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401