ANALISIS KETERAMPILAN KONEKSI MATEMATIKA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR PESERTA DIDIK

Rina Febriana(1*), Hafizah Delyana(2)


(1) Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
(2) Universitas PGRI Sumatera Barat
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe and analyze students' mathematical connection skills related to learning styles. The research was conducted at SMPN 1 Luhak Nan Duo class VII.a in West Pasaman Regency. The subjects of this study were three students from 30 students of class VII.a with auditory, visual, and kinesthetic sensation learning styles. Qualitative descriptive research method, instrument in the form of a questionnaire to see learning styles and tests of mathematical connection skills. the results of the study concluded that the visual learning style in solving math problems did not use the relationship between mathematical ideas so the indicators of mathematical connection had not been achieved, studeand nts with auditory learning styles did not meet the indicators of mathematical connections related to mathematical ideas using relevant indicators related to mathematics, learning Sensory motor has perfect mathematical connection skills, the ability to generate consistent mathematical ideas.

Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(2), 168–174.

Chania, Y., Haviz, M., & Sasmita, D. (2016). Hubungan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Journal Of Sainstek, 8(1), 77–84.

Fitriatun, A., Setiawani, S., & Oktavianingtyas, E. (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas IX A MTs Negeri 1 Jember Subpokok Bahasan Kubus dan Balok. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, IV(1), 30–33.

Hasanah, I., Kantun, S., & Djaja, S. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Jurusan Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Khusus di SMK Negeri 1 Jember Semester Genap Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Imliah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(2), 277–282. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i2.8572

Jumroidah, S., Kadir, & Suhar. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 UNAAHA. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(3), 57–70.

Khikmiyah, F., & Midjan. (2016). Pengembangan Buku Ajar Literasi Matematika Pembelajaran Di SMP. Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 1(2), 15–26. http://journal.umpo.ac.id/index.php/silogisme

Khoerun, I. R., Sumarna, N., & Permana, T. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Produktif. Journal Of Machanical Engineering Education, 1(2), 291–297.

Mulyani, L. S., & Solihah, S. (2019). Analisis Tentang Gaya Belajar Siswa Berdasarkan Visual, Auditori, Kinestetik pada Mata Pelajaran Biologi MAN 1 Garut. Jurnal Life Science (Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan Alam), 1(1), 1–11.

Nurfitria, Hudiono, B., & Nursangaji, A. (2013). Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Dasar Matematika di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(12), 1–17.

Nurtilawati, Junaidi, & Herkulana. (2013). Pengaruh Gaya Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMAN 8 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(12), 1–11.

Romli, M. (2016). Profil Koneksi Matematis Siswa Perempuan SMA Dengan Kemampuan Matematika Tinggi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 145–157.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi dalam Pembelajaran Matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(1), 58–67.

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran di Kelas. Erudio, 2(1).


Article Metrics

Abstract view : 265 times
PDF - 66 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.9.2.2022.82-87

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401