EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA TABUNG ANGKA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Vannesa Almayra Nugroho(1*), Baihaqi Syaichul Islam(2), Falihatin Anjani(3), Wulan Sutriyani(4)


(1) Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
(2) Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
(3) Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
(4) Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
(*) Corresponding Author

Abstract


It has become a necessity for students to understand Mathematics, especially additional material. Problems or obstacles in the learning process often occur, especially in Elementary Schools with Mathematics Learning which require high creative thinking power to master the material. The purpose of this study was to determine the effectiveness of using number tube media on the results of learning Mathematics in addition material for grade 1 students of SDN 6 Pecangaan. The method used is a quantitative experiment with the type of Pre-Experimental research. The research design used was the One-Group Pre-test Post-test Design. Data collection was carried out using a test instrument. For data analysis, tests for normality, homogeneity, and hypotheses were carried out using the SPSS 25 program. The results showed that the use of numeric tube media was effective in improving the results of learning mathematics in addition material in grade 1 students at SDN 6 Pecangaan. Evidenced by the results of the hypothesis test Thitung 27.970 > Ttabel 1.701. So it can be interpreted that H0 is rejected while Ha is accepted. The average pretest result was 66 after the use of number tube media was carried out posttest with the average student learning result was 98.

Full Text:

PDF

References


Andayani, M., & Amir, Z. (2019). Membangun Self-Confidence Siswa Melalui Pembelajaran Matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 147–153.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Selajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Fitri, R. H. (2020). Pengembangan Media Tabung Angka untuk Kemampuan Mengenal Angka Permulaan Anak di TK An-Nada Aceh Selatan.

Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113.

Kurniawati, E., & Prasetyarini, A. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Menggunakan Strategi Bermain Stick Angka Pada Anak Kelompok B TK Mojorejo 2 Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Masdul, M. R. (2018). Komunikasi pembelajaran. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 13(2), 1–9.

Rahman, T., Kurniasih, N., & Aisyah, I. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Tabung Angka untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Earlychildhood Education (JoEE), 2(2), 85–96.

Rositasari, M., & Komalasari, D. (2018a). Pengaruh Media Tabung Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-5 pada Kelompok A Usia 4-5 Tahun di TK Dharma Wanita Jugo Kesamben Blitar. Jurnal PAUD Teratai, 07(02), 1–4.

Rositasari, M., & Komalasari, D. (2018b). Pengaruh Media Tabung Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-5 Pada Kelompok A Usia 4-5 Tahun di TK Dharma Wanita Jugo Kesamben Blitar. PAUD Teratai, 7(2), 1–4. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/26573/24340

Rosyidah, M., & Fijra, R. (2021). Metode Penelitian. CV Budi Utama.

Sari, A. M. (2019). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Tabung Menggunakan Balok Angka dan Huruf. Jurnal Pelita PAUD, 3(2), 95–105.

Simanjutak, D. R. (2017). Peningkatan Perkembangan Kognitif Tentang Berhitung Permulaan Melalui Permainan Tabung Angka pada Anak Usia Dini dini TK Pertiwi I Kota Jambi. In Universitas Jambi.

Sulistyawati. (2013). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan melalui Permainan Tabung Angka di Kelompok Bermain Miftahul Jannah, Ngaliyan, Semarang (p. 182).

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31–41.

Andayani, M., & Amir, Z. (2019). Membangun Self-Confidence Siswa Melalui Pembelajaran Matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 147–153.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Selajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Fitri, R. H. (2020). Pengembangan Media Tabung Angka untuk Kemampuan Mengenal Angka Permulaan Anak di TK An-Nada Aceh Selatan.

Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113.

Kurniawati, E., & Prasetyarini, A. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Menggunakan Strategi Bermain Stick Angka Pada Anak Kelompok B TK Mojorejo 2 Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Masdul, M. R. (2018). Komunikasi pembelajaran. Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 13(2), 1–9.

Rahman, T., Kurniasih, N., & Aisyah, I. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Tabung Angka untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Earlychildhood Education (JoEE), 2(2), 85–96.

Rositasari, M., & Komalasari, D. (2018a). Pengaruh Media Tabung Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-5 pada Kelompok A Usia 4-5 Tahun di TK Dharma Wanita Jugo Kesamben Blitar. Jurnal PAUD Teratai, 07(02), 1–4.

Rositasari, M., & Komalasari, D. (2018b). Pengaruh Media Tabung Angka Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-5 Pada Kelompok A Usia 4-5 Tahun di TK Dharma Wanita Jugo Kesamben Blitar. PAUD Teratai, 7(2), 1–4. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/26573/24340

Rosyidah, M., & Fijra, R. (2021). Metode Penelitian. CV Budi Utama.

Sari, A. M. (2019). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Tabung Menggunakan Balok Angka dan Huruf. Jurnal Pelita PAUD, 3(2), 95–105.

Simanjutak, D. R. (2017). Peningkatan Perkembangan Kognitif Tentang Berhitung Permulaan Melalui Permainan Tabung Angka pada Anak Usia Dini dini TK Pertiwi I Kota Jambi. In Universitas Jambi.

Sulistyawati. (2013). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan melalui Permainan Tabung Angka di Kelompok Bermain Miftahul Jannah, Ngaliyan, Semarang (p. 182).

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31–41.


Article Metrics

Abstract view : 168 times
PDF - 55 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.10.2.2023.79-85

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401