PENGARUH MODEL RME BERBANTUAN MEDIA PEMATH TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA

Sischa Ilma Nafia(1*), Himmatul Ulya(2), Savitri Wanabuliandari(3)


(1) Universitas Muria Kudus
(2) Universitas Muria Kudus
(3) Universitas Muria Kudus
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is motivated by the lack of ability to understand mathematical concepts. This research was conducted with the aims of 1) testing the average ability of students' understanding of mathematical concepts using the RME model assisted by Pemath media to be better than the average using the direct model; 2) to examine the difference in the average ability of students' understanding of mathematical concepts before and after being taught the RME model assisted by Pemath's media; 3) testing the increase in the ability to understand students' mathematical concepts after being taught with the RME model assisted by Pemath media. This research is a quantitative experimental research. Sampling using random sampling technique. The statistical analysis of the research data is the normality test, homogeneity test, and hypothesis test. The results showed that the average ability to understand mathematical concepts of students using the RME model assisted by Pemath media was better than the average using the direct model, 2) the average ability of students to understand mathematical concepts was better after using the RME model assisted by Pemath media, 3) the ability to understand students' mathematical concepts increases after being taught with the RME model assisted by Pemath media.

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A., Bintoro, H. S., & Purwaningrum, J. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV SD. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1), 82-88.

Antika, A. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Pembelajaran Berbasis Bukti Untuk Siswa SMA. Skripsi Sarjana pada Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya: tidak diterbitkan.

Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2021). Ethno-Edutainment Digital Module to Increase Students’ Concept Understanding. Journal of Physics: Conference Series, 1-5.

Arifah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Articulate Storyline 3 Pada Materi Trigonometri Kelas X. Skripsi Sarjana pada Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Negeri Kudus: tidak diterbitkan.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asri, Y., N. et al. (2022). Model - Model Pembelajaran. Sukabumi: CV Haura Utama.

Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME: Supremum Journal of Mathematics Education, 4(1), 24–32.

Dini, M., Nuraeni, & Anita, I. W. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMK Menggunakan Pendekatan Kontekstual Pada Materi SPLTV. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 49–54.

Ditasari, D. D., Ulya, H., & Wanabuliandari, S. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa yang Menggunakan Model Pembelajaran Core. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), 6(2), 2560-2566.

Erlangga, A., Bintoro, H. S., & Sumaji. (2022). Implementasi Penggunaan Model Discovery Learning Berbantuan Aplikasi Android Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPMAT) 2022, 67-75.

Fadhilah, F., Purwaningrum, J. P., & Wanabuliandari, S. (2022). Efektivitas Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Video Pembelajaran Bernuansa Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPMAT) 2022, 76-86.

Fitriani, E., & Fathurrohman, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA. Prosiding Galuh Mathematics National Conference (GAMMA NC) 2022, 53–58.

Hubulo, N. A., Hulukati, E., Uno, H. B., & Damayanti, T. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Menggunakan Alat Peraga Kubus dan Balok. JAMBURA: Journal Of Mathematics Education, 3(2), 120–127.

Jubaerudin, J. M., Supratman, & Santika, S. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Android Berbantuan Articulate Storyline 3 Pada Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME). 3(2), 178-189.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Marhami, Hutabarat, F. S., Muliana. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMA Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 6(2), 453-462.

Nurani, M., Riyadi, & Subanti, S. (2021). Profil Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Self Efficacy. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 284–292.

Pranata, E. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 34–38.

Putri, N. S., & Refnywidialistuti. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Menggunakan Realistic Mathematic Education (RME) Pada Siswa Kelas XI MIA SMA Ekasakti Padang. Jurnal Pendidikan Matematika Ekasakti, 1(2), 67–75.

Rosiyanti, H., & Farahdiba, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Statistika SMA Kelas XII Menggunakan Articulate Storyline. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 169–183.

Sarwoedi, Marinka D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176.

Sesilia, J., & Manurung, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Articulate Storyline 3 Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di SMP Swasta Katolik Budi Murni 2 Medan. Inspiratif: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 52–66.

Setyaningrum, V. F., Hendikawati, P., & Nugroho, S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kerja Sama Siswa Kelas X Melalui Model Discovery Learning. Prisma, 1, 810–813.

Silalahi, M., V. (2020). Development of E- Modules Based On Exe-Learning On Topics of Reaction Rate Against Student Learning Outcomes Mechanical Engineering. IJECA (International Journal of Education & Curriculum Application), 3(2), 114–120.

Siregar, H. S., & Harahap, M. S. (2019). Efektivitas Kemampuan Representasi Siswa Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) di SMA Negeri 1 Angkola Timur. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(1), 7–18.

Susanti, P., Utomo, S., & Sumaji. (2022). The Effectiveness of Realistic Mathematics Education Learning Approach on Critical Thinking Skills of Elementary School Students. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(2), 197-205.

Tanjung, H., S. (2019). Penerapan Model Realistic Mathematic Education (RME) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 3 Darul Makmur Kabupaten Nagan Raya. Maju, 6(1), 101–112.

Trisnani, N., & Sari, E. F. (2021). Keefektifan Model Realistic Mathematics Education Berbantuan Media Dakon Terhadap Hasil Belajar Perkalian. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 173-178.

Ummah, S., K. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang Press.

Wahyuni, R. (2020). Pengaruh Model Realistic Mathematic Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 7 Muaro Jambi. Skripsi Sarjana pada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. tidak diterbitkan.

Wanabuliandari, S., & Ulya, H. (2021). Penilaian Pembelajaran Matematika. Kudus: CV Pena Persada.

Yunita, E., V. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Pendekatan RME (Realistic Mathematics Education) Pada Materi Program Linear. Skripsi Sarjana pada Fakultas Matematika dan IPA Universitas Negeri Malang. tidak diterbitkan.


Article Metrics

Abstract view : 224 times
PDF - 61 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.10.2.2023.52-60

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401