Pengembangan E-Modul Berbasi Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Materi Pola Bilangan

Lidi Wina Domina(1*), Yudi Darma(2), Yadi Ardiawan(3)


(1) IKIP PGRI Pontianak
(2) IKIP PGRI Pontianak
(3) IKIP PGRI Pontianak
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to produce an e-module based on an inquiry learning model to improve students' critical thinking skills in number pattern material for class VIII SMP Negeri 13 Pontianak by achieving levels of validity, practicality and effectiveness. This research method applies Research and Development involving 3 material validator experts and 3 media expert validators. The subjects of this research were 24 students in class VIII of SMP Negeri 13 Pontianak. Data collected were validation sheets, teacher response questionnaires, student response questionnaires, interviews and students' critical thinking ability tests. The results of this research show that the e-module validity assessment is at 84.1% (Quite Valid) criteria, the practicality assessment is at 89.1% (Very Practical) and the effectiveness assessment is at 70.8% (Effective). So it can be stated that the e-module is suitable for use as a learning medium for class VIII SMP Negeri 13 Pontianak regarding the subject of number pattern systems.

Keywords


E-Modul, Inquiry, critical thingking.

Full Text:

PDF

References


Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Iv Sd. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49-56.

Bela, M. E., & Dkk. (2021). Pengembangan Modul Matematika Materi

Fajri, K., & Taufiqurrahman, T. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D Dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal pendidikan islam indonesia, 2(1), 1-15.

Aritmatika Sosial Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas Vii Smp. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 393.

Hidayah, S. R., & Dkk. (2016). Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas Vii F Mts. Al-Qodiri 1 Jember Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pokok Bahasan Segitiga Dan Segi Empat Ditinjau Dari Adversity Quotient. Jurnal Edukasi Unej, 21-26.

Kurniasih, A. W. (2012). Scaffolding Sebagai Alternatif Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Kreano, 113.

Laili, I. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306-315.

Mardiah, S. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Menggunakan Metode Inkuiri Pada Kelas Vii. Jurnal Pendidikan Matematika, 26.

Nurasni, F., & Dkk. (2023). Pengembangan E-Modul Model Cinqase Dengan Aplikasi Flip Pdf Corporate Edition Pada Materi Efek Fotolistrik Dan Sinar X Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 12 Sma. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 28-43.

Nugroho, P. B. (2017). Scaffolding Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Eksponen Volume 7 Nomor 2, 1

Oktaviana, D., Prihatin, I., & Fahrizar, F. (2020). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Contextual Teaching And Learning dalam Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 1-11.

Riski, A. D. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Berpikir Kritis Siswa Dalam Mata Pelajaran Ppkn Di Smp Negeri 01 Secanggang. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3.

Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan E-Modul Berbantu Kodular Pada Smartphone Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859-873.

Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan Iai Agus Salim, 2, 1-7.

Simanihuruk, S., & Hia, Y. (2022). Pengembangan E-Modul Menggunakan Flip PDF Corporate Edition pada Materi Perbandingan Trigonometri pada Segitiga Siku-Siku di SMA N 1 Sumbul. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 775-788.

Sugianto, D., & Dkk. (2013). Modul Virtual: Multimedia Flipbook Dasar Teknik Digital. Innovation Of Vocational Technology, 101-116.

Susanti, E. D., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Corporate Pada Materi Luas Dan Volume Bola. Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 3 No. 1, 37-46.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook.

Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal Untuk Siswa Kelas Xi Ips Man 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 1-7.

Yovita, Y., Vebrianto, R., Janna, R. D., & Radeswandri, R. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa. Literasi: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 7(1), 139-146.


Article Metrics

Abstract view : 134 times
PDF - 46 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.11.1.2024.18-28

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401