PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN PMRI PENGUKURAN, LUAS, DAN VOLUME DI SEKOLAH DASAR

Umi Nur Kholifah(1*), Lola Indra Mukti(2), Helis Ira Setiawati(3), Eka Zuliana(4)


(1) Universitas Muria Kudus
(2) Universitas Muria Kudus
(3) Universitas Muria Kudus
(4) Universitas Muria Kudus
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to test the learning design that has been designed by developing and improving things that still hinder the learning process of measurement, area and volume material in class IV students at SDN Purworejo 01. The method used in this research uses design research which was carried out in Class IV students at SDN Purworejo with a total of 11 students consisting of 3 female students and 8 male students. The data collection technique in this research is observation which consists of observations for one-on-one and small group trials, documentation and field notes, as additional data, namely interviews. The results of this research show 3 out of 11 students still cannot understand the material regarding measurements, area and volume and only 8 students can understand this material.


Keywords


measurement, wide, volume

Full Text:

PDF

References


Aguayo Torrez, M. V. (2021). Desain Lintasan Belajar Kubus dan Balok dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dikdaktik MatematikaDikdaktik Matematika, 5(2), 88–110.

Bintoro, H. S., & Zuliana, E. (2015). Pembelajaran Realistic Mathematics Education (Rme) Ditinjau Dari Kreativitas Belajar Matematika Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Refleksi Edukatika, 4(1). https://doi.org/10.24176/re.v4i1.428

Edo, Imelda, S., & Tasik, W. F. (2019). Design research on applied Realistic Mathematics Education (RME) approach in teaching math for vocational college. Jurnal Pendidikan Vokasi, 9(3), 294-306. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v9i3.27839

Ekawati, Imah, & Kohar. (2019). Students’ cognitive processes in solving problem related to the concept of area conservation. Journal on Mathematics Education, 10(1), 21–36. https://doi.org/https://doi.org/10.22342/jme.10.1.6339.21-36

Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280

Firdausi, F. U. F. (2020). Pembelajaran Matematika Realistik Yang Melibatkan Kecerdasan Majemuk Pada Materi Volume Bangun Dan Luas Permukaan Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi: Kajian Ilmu Pendidikan, 4(2), 1–22. https://doi.org/10.51836/je.v4i2.107

Gazali, & Yuliana, R. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47

Gravemeijer, & Coob. (2006). Design Research from a Learning Perspective, dalam Educational Design Research.

Hasanah, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Luas dan Keliling Bangun Datar Melalui Realistic Matematika Education (RME). Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 953–959. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1294

Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10

Hidayah, N., & Ahmad, S. (2020). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia ( PMRI ) Terhadap Hasil Belajar Keliling dan Luas Bangun Datar Kelas IV SD The Influence of the the Indonesian realictic mathematics education approach ( PMRI ) in Learning flat circumference a. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(4), 207–215.

Kanastren, O. R., Bintoro, H. S., & Zuliana, E. (2018). Pendekatan RME Berbantuan Alat Peraga Manipulatif untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas V SD Sambiroto. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 195. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.609

Kurino, Y. D. (2017). Penerapan Realistic Mathematic Education dalam Meningkatkan Hasil Belajar siswa Kelas V pada Materi Volume Bangun Ruang di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendasi, 3(2), 37.

Mentari, M., Kesumawati, N., & Hera, T. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Self-Esteem Siswa SD. Indonesian Research Journal On Education, 3(2), 1011–1019. https://doi.org/10.31004/irje.v3i2.117

Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika Sd Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1), 69–79.

Nainggolan, Hariando, P., Asran, M., & Kresnadi, H. (2015). Peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran matematika menggunakan teknik jarimatika di sekolah dasar negeri. Urnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(12).

Nurwahid, M. (2021). Analisis Kesalahan Siswa SD Dalam Menyelesaikan Permasalahan Luas Gabungan Bangun Datar Berdasarkan Watson’s Error Category. Journal on Education, 3(4), 308–319. https://doi.org/10.31004/joe.v3i4.388

Ripai, Ipan, & Sutarna, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Model Pembelajaran Problem Base Learning. Literasi Pendidikan Karakter Berwawasan Kearifan Lokal Pada Era Revolusi Industri 4.0”. 4, 1146–1155.

Rosyida, N. K., Amir, M. F., & ... (2023). Pengaruh Pembelajaran Analogi Melalui Selective Problem Solving (SPS) terhadap Hasil Belajar Pengukuran Luas di Sekolah Dasar. … Jurnal Pendidikan Dan …, 15(2), 269–277. https://doi.org/10.35457/konstruk.v15i2.2929

Sabirin, & Muhammad. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33. https://doi.org/https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.49

Widiawati, W., Indrayati, H., & Siswanto, H. (2019). Penggunaan Kuaci pada Pembelajaran Volume Bola di Kelas. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 2(1), 66–72. https://doi.org/10.31539/judika.v2i1.759


Article Metrics

Abstract view : 199 times
PDF - 50 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.11.1.2024.51-60

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401