PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES DIAGNOSTIK UNTUK MENGIDENTIFIKASI MISKONSEPSI PADA MATERI OPERASI BILANGAN BULAT

Cicih Sutiani(1*), Linda Herawati(2), Redi Hermanto(3)


(1) Universitas Siliwangi
(2) Universitas Siliwangi
(3) Universitas Siliwangi
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to develop a valid and practical diagnostic test instrument so as to identify student misconceptions on integer operation material. Diagnostic tests are developed using a four-tier test format. The research method uses a development method by Tessmer, namely Formative Research which consists of the preliminary stage, self-evaluation stage, prototyping stage (expert review, one to one, small group) and field test stage. The results are diagnostic test instruments that are declared valid and practical by the experts and the students. The results of the student diagnostic test showed that there was a misconception in the Learning Objectives (TP) of reading and writing integers by 25.86%, comparing integers by 12.07%, performing arithmetic operations on integers by 21.94% and using arithmetic operations on integers and providing estimates in solving problems by 27.01%.

Keywords


Miskonsepsi; operasi bilangan bulat; tes diagnostik

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Bumi Aksara.

Cahyanti, A. D., Farida, & M, R. R. (2019). PENGEMBANGAN ALAT EVALUASI BERUPA TES ONLINE / OFFLINE MATEMATIKA DENGAN ISPRING SUITE 8 DEVELOPMENT OF EVALUATION TOOLS ON MATHEMATICS ONLINE / OFFLINE TESTS USING ISPRING SUITE 8. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 02(3), 363–371.

Distari, T, A. Y., & Nursangaji, A. (2018). Miskonsepsi Operasi Bilangan Bulat dengan Metode Certainty of Response Index. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(6).

Fatmahanik, U. (2018). Penelusuran Miskonsepsi Operasi BIlangan Bulat dalam Pembelajaran Matematika pada Mahasiswa PGMI dengan Menggunakan CRI (Certainty of Respon ndex). Cendikia, 16(1), 167–187.

Hazril, M. Z., Pramono, R. D., & Kamal, M. (2022). Analisis Miskonsepsi Kelas X Matematika Dalam Operasi Bilangan Bulat Dan Pecahan. International Journal of Progressive Mathematics Education, 2(2), 93–99. https://doi.org/https://doi.org/10.22236/ijopme.v3i1.7619

Jubaedah, D. S., Kaniawati, I., Suyana, I., Samsudin, A., & Suhendi, E. (2017). Pengembangan Tes Diagnostik Berformat Four-Tier Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Topik Usaha Dan Energi. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2017, VI. https://doi.org/10.21009/03.snf2017.01.rnd.06

Kurniati, R., Ruslan, & Ihsan, H. (2018). Miskonsepsi Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) terhadap Bilangan Bulat, Operasi dan Sifat-Sifatnya. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.33366/ilg.v1i1.1137

Lumbangao, T. K., & Napitupulu, E. E. (2023). Pengembangan Instrumen Tes Model Pisa pada Konten Change and Relationship untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 253–270.

Maharani, R. D., Dasari, D., & Nurlaelah, E. (2022). Analisis Hambatan Belajar (Learning Obstacle) Siswa SMP pada Materi Peluang. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3201–3213.

Maulida, A. F., Zulkarnain, I., & Hidayanto, T. (2023). Analisis Miskonsepsi Peserta Didik Menggunakan Tes Diagnostik Four-Tier pada Materi Aljabar. Mandalika Mathematics and Education Journal, 5(1), 152–163.

Mubarak, S., Susilaningsih, E., & Cahyono, E. (2016). Pengembangan Tes Diagnostik Three Tier Multiple Choice Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Peserta Didik Kelas XI. Journal of Innovative Science Education, 5(2), 101–110.

Nur, A. Z., Siahaan, S. M., Magister, S., Fisika, P., & Sriwijaya, U. (2023). Kajian Literatur : Penggunaan Asesmen Diagnostik Berformat Four-Tier untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep dan Miskonsepsi. 6(2022), 3666–3671.

Putri, R. E., & Subekti, H. (2021). Analisis Miskonsepsi Menggunakan Metode Four-Tier Certainty Of Response Index: Studi Eksplorasi Di Smp Negeri 60 Surabaya. Pensa E-Jurnal: PENDIDIKAN SAINS, 9(2), 220–226.

Rusilowati, A. (2015). Pengembangan Tes Diagnostik Sebagai Alat Evaluasi Kesulitan Belajar Fisika. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(1), 1–10.

Sari, H. M., & Afriansyah, E. A. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 439–450. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.511

Sidik, G. S., & Nugraha, F. (2019). Proses Berpikir pada Pemahaman Perkalian dan Pembagian Pecahan. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 8(1), 45–52. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1953

Sidik, G. S., & Wakih, A. A. (2019). KESULITAN BELAJAR MATEMATIK SISWA SEKOLAH DASAR PADA OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 461–470.

Suwarto. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik dalam Pembelajaran (R. Widodo (ed.)). Pustaka Belajar.

Wahyuni, A. S. A., Martawijaya, A., Hasyim, M., & Husain. (2022). Pelatihan Membuat Instrumen Tes Diagnostik Four Tier Test pada Guru SMAN 11 Makassar. PENGABDI: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, 3(2), 159–166.

Wola, B. R., Ibrahim, M., & Purnomo, T. (2020). Development of a Four-Tier Multiple-Choice Test on The Concept of Transport Across Membranes. SEJ (Science Education Journal), 4(2), 77–97. https://doi.org/10.21070/sej.v4i2.878

Yolanda, F., & Wahyuni, P. (2020). Pengembangan Bahan ajar Berbantuan Macromedia Flash. Supremum Journal of Mathematics Education, 4(2).

Zulfikar, A., Samsudin, A., & Saepuzaman, D. (2017). Pengembangan Terbatas Tes Diagnostik Force Concept Inventory Berformat Four-Tier Test. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(1), 43–49.


Article Metrics

Abstract view : 256 times
PDF - 126 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.11.1.2024.70-80

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401