PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN TRIGONOMETRI PENDUKUNG PEMBELAJARAN TERDIFERENSIASI KELAS X MADRASAH ALIYAH NEGERI TANJUNGPINANG

Nadila Witriani Nadila Witriani(1*), Mariyanti Elvi(2), Nur Asma Riani Siregar(3)


(1) Universitas Maritim Raja Ali Haji
(2) Universitas Maritim Raja Ali Haji
(3) Universitas Maritim Raja Ali Haji
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to develop Trigonometry learning media to support differentiated learning for class X that is valid and practical. This research method is Research and Development involving 2 material expert validators and 2 media expert validators. The subjects of this research were 65 students in class X Madrasah Aliyah Negeri Tanjungpinang. The data collected are interviews, observations and questionnaires which include validation by media experts and material experts, as well as student and teacher response questionnaires. The results of the research show that the validity assessment by material experts on trigonometry learning media supporting differentiated learning is at 90.00% (Very Valid), the validity assessment by media experts is 91.00% (Very Valid), the results of assessing the practicality of educators' responses are at 95.00% (Very Practical) and the results of assessing the practicality of student responses were 90.15% (Very Practical). So it can be stated that trigonometry learning media is suitable for use as a support for differentiated learning for class X Madrasah Aliyah Negeri Tanjungpinang


Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77.

Alfarisi, S., & Hasanah, U. (2021). Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies. Cybernetics: Journal Educational Research and Sosial Studies, 2(April), 1–10.

Bahari, S.D.U., dkk. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Terdiferensiasi dalam materi perbandingan trigonometri di kelas X MA Mathla’ul Anwar Pontianak. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika.5(2). 646-653

Daeng, S., Bahari, U., & Fadillah, S. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Diferensiasi Dalam Materi Perbandingan Trigonometri Di Kelas X Ma Mathla ` Ul Anwar Pontianak.Jurnal Prodi Pendidikan Matematika ( Jpmm ), Volume 5 , Nomor 2 , Tahun 2023 Pendahuluan Matematika merupakan salah satu. 5, 646–653.

Domina, L.W. dkk. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Inquiry terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Materi Pola Bilangan. Jurnal Karya Pendidikan Matematika. 11(1) : 18-28

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646.

Heswari, S., Fiskha, S., Patri, D., Muradi, J., & Sungai, K. (2022). 2) 1,2. 2(8).

Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi.

Lestari, I. (2013). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 115-125.

Lubis, I.R & Ikhsan J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA. 1(2) : 192-201.

Mesra, R. (2023). Research & Development Dalam Pendidikan. In Mifandi Mandiri Digital Redaksi.

Novitasari. (2015). Pengaruh masa kerja dan tingkat pendidikan guru terhadap persepsi guru di SMA Negeri Se-Sukoharjo mengenai kurikulum 2013 tahun ajaran 2014/2015.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Okviani, Firda.(2023). Pengembangan E-LKPD Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Barisan dan Deret Aritmatika Kelas XI SMA. (Skripsi Sarjana, Universitas Maritim Raja Ali Haji)

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187.

Rusmayana, T. (2018). Model pembelajaran ADDIE Integrasi Pedati di SMK PGRI Karisma Bangsa sebagai pengganti praktek kerja lapangan dimasa pandemi covid 19. In Analytical Biochemistry (Vol. 11, Issue 1).

Sadiman, A. S. (2008). Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sari, D. A., Misbah, H., & Ridwan, I. Q. (2020). Peran guru dalam membuat model pembelajaran daring yang inovatif dan kreatif. Seminar Nasional Pengambdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1), 1–12.

Siahaan, A., Supardi, S., Wardani, W., Fauzi, Z. A., Hasibuan, P. M., & Akmalia, R. (2023). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 5(3), 9189–9196.

Suminar, D. (2019). Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 774–783.


Article Metrics

Abstract view : 30 times
PDF - 7 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.11.2.2024.1-12

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401