Pengembangan Media Pembelajaran Matematika RIMath Materi Himpunan Terintegrasi Al-Quran Untuk Memfasilitasi Literasi Matematis Siswa

Achmad Miftachul Ulum(1*), Mochammad Ainul Qodri Asyari(2), Ulfa Masamah(3)


(1) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
(2) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
(3) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


Digital literacy is a skill that learners must have. This ability is the basis in shaping students' critical and creative reasoning. In shaping students' mathematical literacy, interesting learning media is needed. This learning media can be in the form of ICT or Manipulative. The RIMath application is an android-based learning media that can facilitate students' mathematical literacy. RIMath learning media presents mathematics learning that applies contextual problems while integrating the Qur'an. The type of research used in this study is R&D (Research and Development) using the 4D method (Define, Design, Develop and Disseminate). RIMath learning media will be validated to experts to ensure the quality of this learning media. RIMath learning media will also be tested with students to ensure that the RIMath application can facilitate students' mathematical literacy. RIMath learning media gets a feasibility percentage of 78.283%. This percentage proves that RIMath learning media is included in the "feasible" category to be used by students in learning mathematics. In a t-test experiment, RIMath learning is proven to improve students' mathematical literacy by working on math problems.


Keywords


Literacy; Math; Media; Learning; Integration

Full Text:

PDF

References


Abdul, F. W., & Iridiastadi, H. (2018). Perbaikan dan Peningkatan Kualitas Pelayanan Control. Jurnal Administrasi Kantor, 6(1), 1–10.

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi. Bumi Aksara.

Aslam, A., Ninawati, M., & Noviani, A. (2021). Pengembangan Media Monopoli Berbasis Kontekstual Pada Materi Jenis-Jenis Usaha Dan Kegiatan Ekonomi Mata Pelajaran Ips Siswa Kelas Tinggi. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 4(1), 35–43. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v4i1.10156

Dewantara, A. H. (2019). Analisis Konten Buku Teks Matematika K-13 Terkait Potensi Pengembangan Literasi Matematis. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol.13(No. 2), 112–130.

Diana, S. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Islami pada Materi Trigonometri untuk Siswa Kelas X MAN 1 Medan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1–105.

Fajri, K., & Taufiqurrahman, T. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menggunakan Model 4D dalam Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i1.56

Hapsari, T. (2019). Literasi Matematis Siswa. Euclid, 6(1), 84. https://doi.org/10.33603/e.v6i1.1885

Hikmah, S. N., & Maskar, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Powerpoint Pada Siswa Smp Kelas Viii Dalam Pembelajaran Koordinat Kartesius. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 15–19. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i1.215

Oki Setiawan, R. S. F. I. A. N. T. L. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Kelas Viii Dengan Soal Pisa. Gammath : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 291–300. https://doi.org/10.32528/gammath.v6i1.5398

Peranti, P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Mofin (Monopoli Fisika Sains) Pada Siswa Sma Kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1), 41–48. https://doi.org/10.33369/jkf.2.1.41-48

Prabawati, M. N., Herman, T., & Turmudi, T. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Masalah dengan Strategi Heuristic untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 37–48. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.383

Prasetyo Aji Saputro. (2015). Aplikasi Ibadah Anak Berbasis HTML5. In Universitas Muhammadiyah Surakarta (Vol. 21, Issue 1).

Rajagukguk, K. P., Lubis, R. R., Kirana, J., & Rahayu, N. S. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Model 4D Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14–22. https://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/index.php/jpkm/article/view/144

Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Septia, Y. L., Nurcahyono, N. A., & Balkist, P. S. (2021). Pengembangan Media Baret Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMK. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 35–47. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.986

Simarmata, Y., Wedyawati, N., & Hutagaol, A. S. R. (2020). Analisis Literasi Matematika Pada Penyelesaian Soal Cerita Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 100–105. http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/jpimat/article/view/654

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan pendekatan penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59–74. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i2.7272


Article Metrics

Abstract view : 47 times
PDF - 13 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.11.2.2024.23-28

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401