UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN (PAKEM) DI SMA NEGERI 2 SIABU

Benny Sofyan Samosir(1*), Nursahara Nursahara(2), Ahmad Fadil Pohan(3)


(1) Universitas Muhammadiyah Tapanuli Selatan
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Increase students' interest in learning Mathematics by using Active, Creative, Effective and Enjoyable Learning (PAKEM) models on the subject of trigonometric ratios on right triangles. Subjects in this study were students of class X IPS-1 SMA Negeri 2 Siabu which consisted of 21 female students and 9 male students. After applying the PAKEM model, it can be seen from the results of the mathematics learning interest questionnaire for students in the first cycle with an average of 56.58% while the average cycle II is 80.77%. Judging from the results of the first cycle of mathematics learning tests with 53.33% completeness percentage while the second cycle completeness percentage of 83.33%. The results of observations of the activities of students in the first cycle were 60.50%, while the average cycle II was 80.14%. From these results it can be concluded that the application of the PAKEM model can increase students' interest in learning mathematics at SMA Negeri 2 Siabu on the subject of trigonometric ratios on right triangles.

Keywords


Learning Models, Student Learning Interests, trigonometric ratios

Full Text:

PDF

References


Ahmad. 2012. Perencanaan Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Intan.

Arikunto, Suharsimi, dkk. 2015. Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Fauziah, Amni, dkk. 2017. ”Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang”. Jurnal JPSD. Vol 4 No 1 Tahun 2017.

Dina F, dkk. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Rotating Trio Exchange untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIA pada Sub Pokok Bahasan Keliling dan Luas Bangun Segitiga dan Segiempat di SMP Negeri 1 Ajung Semester Genap TA 2012/2013.

Pratiwi, Noor, Komari. 2015. “Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tuadan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tangerang”. Jurnal Pujangga. Vol 1 No 2 Desember 2015.

Rahmaniati, Rita. 2014. “Penerapan PAKEM untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa SDN 8 Langkai Palangkaraya”. Pedagogik Jurnal Pendidikan. Vol 9 No 2 Tahun 2014: 25-30.

Sirait, Erlando, Doni. 2016. “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika”. Jurnal Formatif. Vol 6 No 1 Tahun 2016: 35-43.

Susanti, Suci. 2016. Penerapan Model PAKEM Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SiswaKelas XI IPS 1 SMA Negeri 16 Makassar. Skripsi.Universitas Negeri Alauddin Makassar.

Sutomo. 2017. “Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan (PAKEM) Dengan Metode Tim Kuis Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X KKY 1 Materi Menyiapkan Proses Konstruksi Kayu Pada SMK Negeri 1 Wonoasri Semester 2 Tahun Pelajaran 2016/2017”. Jurnal Studi Agama.Vol 5 No 2.Desember 2017.

Zahara, Elvi. 2016. “Penerapan Pendekatan Pembelajaran PAKEM dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 002 SDN Bagan Besar”. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruandan llmu Pendidikan Universitas Riau.Vol 5 No 3. 25 November 2016.

Widoyoko, Eko, Putro. 2015. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: PustakaBelajar.


Article Metrics

Abstract view : 1194 times
PDF - 197 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.7.1.2020.14-21

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401