Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan Student Teams Achievement Divisions (STAD) Ditinjau Dari Keterampilan Kerjasama Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas 5 SD

Dwi Putri Sulistyowati(1*), Suhandi Astuti(2)


(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the significant differences between the Jigsaw learning model and the Student Teams Achievement Divisions (STAD) learning model in terms of cooperative skills in 5th grade mathematics subjects at SD Sudirman Salatiga Cluster. This type of research is quasi experimental research or quasi-experimental research. Data analysis techniques used are descriptive analysis techniques and T-Test statistical analysis. The results of the study using the T-Test, the value of tcount was 3.023 and t table 1.995 with a significance level of 0.002. Because the probability value of 0.002 is less than 0.05, H0 is rejected and Ha is accepted, which means that the cooperative skills using the Jigsaw model are significantly higher than the STAD model in SD Sudirman Salatiga Cluster. This finding is supported by the average posttest score of the Jigsaw class at 77.93 and the average posttest score of the STAD class at 68.41.

Keywords: Jigsaw, STAD, Cooperation Skills


Full Text:

PDF

References


Fitria Nur Fiyany, M. S. (2018). Keefektifan Pembelajaran Bamboo Dancing dan Jigsaw Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. JTAM : Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika , 2 (1), 76-86.

Huda, M. (2011). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur, dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Irwanti, F., & Widodo, S. A. (2018). Efektivitas STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa Kelas VII. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia. Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa.

Isjoni. (2013). Cooperative Learning (Efektivitas Pembelajaran Kelompok). Bandung: Alfabeta.

Karunia Eka Lestari, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Khalistyawati, M., & Muhyadi. (2018). Pengaruh Model STAD dan Jigsaw Terhadap Karakter Kerja Sama, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Hasil Belajar Kognitif. Jurnal Pendidikan Karakter , 8 (2), 187-205.

Khumayasari, U. (2018). Pengaruh Jigsaw Terhadap Kemampuan Kerjasama dan Prestasi Belajar PKN. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 7 (10), 975-983.

Kusuma, A. W. (2018). Meningkatkan Kerjasama Siswa dengan Metode Jigsaw dalam Bimbingan Klasikal. Konselor , 7 (1), 28-29.

L. R. Gay, G. E. (2012). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. United States of America: Pearson Education, Inc.

Marta, R. (2018). Penerapan Model Kooperatif Tipe Nominal Group Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU , 2 (1), 77-86.

Mawardi. (2018). Merancang Model dan Media Pembelajaran. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan , 8 (1), 26-40.

Nini, N., & Bey, A. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematik. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika , 2 (2), 111-132.

Permendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah . Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Samini. (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Supardi, K. (2017). Efektivitas Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio , 9 (1), 75-84.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Warsono, H. (2012). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

Abstract view : 1195 times
PDF - 192 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.7.1.2020.92-103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401