KEMAMPUAN GURU DALAM PERENCANAAN DAN PELAKSANAAN PEMBELAJARAN SERTA PENGARUHNYA TERHADAP PROBLEMATIKA BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Yesi Ismawati, Fina Hanifa Hidayati

Abstract


A teacher’s skill is a teacher's ability to manage a learning process and ensure learners achieve learning goal. In mathematics learning, an important thing that must be mastered by teacher is the ability to design a plan of learning and execute it in the classroom. This study aims to determine the ability of teachers in designing and implementing the learning of mathematics and knowing its effect on the problems faced by students during the process of learning. The method that is used is the qualitative approach with the technique of data collection through observation, interviews , and documentation. The results showed that (1) the ability of the teachers in terms of planning and implementation of mathematics learning is still lacking, (2) there is a mismatch between planning and implementation of learning, and (3) there are learning problems such as fault concept, ineffective learning time, and less active students during mathematics learning.

Full Text:

PDF

References


Larasati, Y., & Mampouw, H. L. (2018). Pemberian Scaffolding Untuk Menyelesaikan Soal Cerita Materi Perbandingan Seniali dan Berbalik Nilai. Math Didactic, 4(1), 47-56.

Leonard. (2015). Kompetensi Tenaga Pendidik di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas SDM Guru dan Solusi Perbaikannya. Jurnal Formatif, 5(3), 192-201.

Kinasih, A. M. (2017). Problematika Guru dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran di SD Muhamadiyah 14 Surakarta.

Komariah, A., & Satori, D. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Kompas. (2019). Kompetensi Guru Rendah, Komisi X Usul Pendidik Disekolahkan ke Luar Negeri. Diakses tanggal 1 Juni 2020 dari

https://regional.kompas.com/read/2019/11/25/05443781/kompetensi-guru-rendah-komisi-x-usul-pendidik-disekolahkan-ke-luar-negeri?page=2

.Kompas.Com. (2019). Skor PISA 2018: Daftar Peringkat Kemampuan Matematika, Berapa Rapor Indonesia? Diakses 1 Juni 2020 dari https://edukasi.kompas.com/read/2019/12/07/09425411/skor-pisa-2018-daftar-peringkat-kemampuan-matematika-berapa-rapor-indonesia

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan dan Prosedur. ITTIHAD, 1(2), 185-195.

Perbangsa, W. W., & Haq, C. N. (2014). Perbedaan Prestasi Belajar Matematika Siswa Antara Yang Mendapatkan Model Pembelajaran Guided Note Taking dengan Team Accelerated Instruction. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 179-192.

Putra, H., Budiyono, & Saputro, D. R. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) dan Think Pair Share (TPS) dengan Pendekatan Scientific Pada Materi Fungsi Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri di Kabupaten Karanganyar TA 2014/2015. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(5), 495-707.

Raco, J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Grasindo.

Rahmawati, E. (2015). Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Permainan Berbantuan Media Monopoli Islami Pada Siswa Kelas I SD Muhammadiyah Ngupasan 1 Kota Yogyakarta Tahun Pelajaran 2014/2015.

Tilaar, A. L. (2010). Dampak Penguasaan Guru Dalam Pembelajaran terhadap Kesuksesan Siswa dalam Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 122-129.

Zaeni, J. A., & Hidayah, F. F. (n.d.). Analisis Keaktifan Siswa Melalui Penerapan Model Teams Games Tournament (TGT) Pada Materi Termokimia Kelas XI IPA 5 di SMAN 15 Semaarang. Seminar Nasional Pendidikan Sains dan Teknologi, Universitas Muhammadiyah Semarang, 416-425.


Article Metrics

Abstract view : 26 times
PDF - 2 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.7.2.2020.40-46

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats