Pengembangan LKS Berbasis Etnomatematika Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa

Heny Nugroho(1*), Aprilia Nurul Chasanah(2), Megita Dwi Pamungkas(3)


(1) Tidar University
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the validity, practicality, and effectiveness of ethnomathematical-based worksheets with a scientific approach to improve students' mathematical problem solving abilities. The research type used is research and development with the ADDIE model. The validity test was carried out by using validator assessment data, the practicality test used a student response questionnaire, and the effectiveness test used a description test which was analyzed using N-Gain. The results showed that the worksheets developed were in the "Very Valid" category with a percentage score of 87%. Practicality test of LKS are "Very Practical" with a percentage score of 93%. The results of the LKS effectiveness test show an N-Gain score of 0.57 (Medium category) in improving student’s mathematical problem solving abilities (effectiveness criteria). It can be concluded that the ethnomathematics-based worksheets with a scientific approach to improve student's mathematical problem solving skills are valid, practical, and effective.

Keywords


Pendekatan Saintifik

Full Text:

PDF

References


Anisah, A., & Lastuti, S. (2018). Pengembangan bahan ajar berbasis HOTS untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 191-197.

Charles, R. & O’Daffer, P. (1997). How to evaluate progress in problem solving. NCTM. Reston: VA.

Dahlia, B., Tandililing, E., & Suratman, D. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis menggunakan pendekatan saintifik dan pendekatan CTL. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(9), 1-14.

Di Felice, P. (2018). Teaching geographical databases at the engineering master level: Learner-centred approach vs. teacher-centred approach. European Journal of Engineering Education, 43(5), 757-770.

Hadromi, Sudarman, Yudiono, H., Budiman, F. A., Majid, M. N., & Permana, K. N. C. (2021). The learning strategy based on scientific approach to strengthen the employability skill of teacher candidates. International Journal of Instruction, 14(2), 551-570.

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis dan adversity quotient siswa SMP melalui pembelajaran open ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118.

Imswatama, A dan Lukman, H.S. (2018). Penerapan bahan ajar matematika berbasis etnomatematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Prosiding Senamku yang diselenggarakan oleh FKIP UHAMKA tanggal 5 Desember 2018. Jakarta: UHAMKA.

In'am, A., & Hajar, S. (2017). Learning geometry through discovery learning using a scientific approach. International Journal of Instruction, 10(1), 55-70.

Kencanawaty, G., Febriyanti, C., & Irawan, A. (2020). Kontribusi etnomatematika dalam pembelajaran matematika tingkat sekolah dasar. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(2), 255-262.

Kurnia, K., Dedyerianto, D., Inah, E. N., & Patih, T. (2020). Hubungan minat belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 6 Buton Tengah. Kulidawa, 1(1), 51-55.

Pamungkas, D., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2019). Pengembangan media komik dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika SD. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1405-1413.

Pamungkas, M. D. dan Masduki. (2013). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan kreativitas belajar matematika dengan pemanfaatan Software Core Math Tools. Seminar Nasional Pendidikan Matematika yang diselenggarakan oleh UMS pada 15 Mei 2015. Surakarta: UMS.

Sinamo, R.M.S, Siregar, T.M. (2019). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pendekatan pembelajaran scientific berbantuan software geogebra pada materi segiempat SMP Cerdas Murni Tembung. Karismatika: Kumpulan Artikel Ilmiah, Informatika, Statistik, Matematika dan Aplikasi, 5(1), 14-25.

Sugiyono, (2018). Metode penelitian kuantitatif, Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. (2018). Statistika penelitian pendidikan. Bandung: Alfabet.

Wiska, A., Tanjung, H. S., Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2020). Pengembangan bahan ajar berbasis masalah terintegrasi etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa kelas XI SMA. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(3), 9-20.

Zakiyah, S., Hidayat, W., & Setiawan, W. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan respon peralihan matematik dari SMP ke SMA pada materi SPLTV. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 227-238.


Article Metrics

Abstract view : 41 times
PDF - 13 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.9.1.2022.78-84

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401