PERILAKU BULLYING SISWA USIA 10-12 TAHUN

Abdul Wakhid(1*), Nila Sari Andriani(2), Mona Saparwati(3)


(1) Universitas Ngudi Waluyo
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Bullying merupakan penyalahgunaan kekuatan yang menyebabkan ketidakbahagiaan pada anak sehingga anak tidak dapat mencapai potensinya secara penuh. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran perilaku bullying siswa usia 10-12 Tahun di Ungaran. Desain penelitian ini deskriptif analitik dengan pendekatan survei. Populasi penelitian ini adalah siswa usia 10-12 tahun di Ungaran, yaitu sebanyak 117 siswa dengan sampel adalah 91 siswa menggunakan teknik proportional random sampling. Alat pengambilan data menggunakan kuesioner. Analisis data yang digunakan distribusi frekuensi. Hasil penelitian menunjukkan siswa usia 10-12 tahun sebagian besar tidak mengalami perilaku bullying (68,1%). Sebaiknya anak sekolah usia 10-12 tahun meningkatkan rasa saling menghormati dan menghargai sehingga proses belajar dapat berjalan dengan baik.

 

Kata Kunci: Perilaku Bullying, Siswa, Usia 10-12 Tahun


THE BULLYING BEHAVIOR AND SOCIAL INTERACTION CAPABILITIES OF STUDENTS AGED 10-12 YEAR SOLD

 

ABSTRACT

Bullying is an abuse of power that leads to unhappiness in children so that children can not reach their full potential. The purpose of this study was to describe bullying behaviorand social interaction capabilities of students aged 10-12 year sold in Ungaran. The study design was descriptive analytic with survey approach. This study population was the student saged 10-12 year sold in Ungaran, as many as 117 people where the samples were 91 students using proportionate random sampling technique. Data collecting tool used questionnaires. Analysis of the data used the frequency distribution.The results showed that students aged 10-12 years were mostly in the category of not bullying (68.1%). We recommend that school children aged 10-12 should improve mutual respect and appreciating so that the learning process can run well.

 

Keywords           : Bullying Behavior, Students Aged  10-12 Years Old.

 

Keywords


Perilaku Bullying; Siswa; Usia 10-12 Tahun

Full Text:

PDF

References


Astuti. (2008). Meredam Bullying: 3 Cara Efektif Menanggulangi Kekerasan pada Anak. Jakarta: PT Grasindo.

Bauman, S. (2008). The Role of Elementary School Counselors in Redusing School Bullying, the Elemantary School Journal Vol. 108.

Blust, K. E. (2016). Middle School Teachers' Perceptions of Bullying and Their Practices in Reporting Bullying Incidents. (10131700 Ed.D.), Walden University, Ann Arbor. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1800533825?accountid=17242 ProQuest Dissertations & Theses Global; Psychology Database database.

Diyantini, N. K., Yanti, N. L. P. E., & Lismawati, S. M. (2015). Hubungan Karakteristik dan Kepribadian Anak dengan Kejadian Bullying pada Siswa Kelas V di SD “X” di Kabupaten Badung. COPING (Community of Publishing in Nursing), 3(3).

Fatimatuzzahro, A., Suseno, M. N., & Irwanto, B. (2017). EFEKTIVITAS TERAPI EMPATI UNTUK MENURUNKAN PERILAKU BULLYING PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR. JURNAL PETIK, 3(2), 1-12.

Malik, A. (Writer). (2014). Forum Indonesia. Stop Bullying. In M. TV (Producer).

Nandya, A. B., Putra, I. D. A. D., & Komariah, S. H. (2017). Perancangan Buku Cerita Bergambar Tentang Edukasi Pencegahan Bullying Untuk Anak Sekolah Dasar. eProceedings of Art & Design, 4(3).

Nurrochimawati, C. D. (2016). IMPLEMENTASI PROGRAM ANTIBULLYING DI SD TUMBUH 2 YOGYAKARTA. BASIC EDUCATION, 5(2), 103-111.

Rohman, M. Z. (2016). Hubungan Antara Usia, Tingkatan Kelas, dan Jenis Kelamin dengan Kecenderungan Menjadi Korban Bullying.

Sobba, K. N. (2017). Adolescent Networks: An Exploratory Study Assessing Bullying Victimization and Outcomes of Social Capital on School Avoidance. (10619312 Ph.D.), University of Arkansas at Little Rock, Ann Arbor. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1951788259?accountid=17242 ProQuest Dissertations & Theses Global database.

Soedjatmiko, S., Nurhamzah, W., Maureen, A., & Wiguna, T. (2016). Gambaran bullying dan hubungannya dengan masalah emosi dan perilaku pada anak Sekolah Dasar. Sari Pediatri, 15(3), 174-180.


Article Metrics

Abstract view : 2457 times
PDF - 1412 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.25-28

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




View My Stats

PPNI Univ. Muhammadiyah Semarang

Jl. Kedungmundu Raya No. 18 Semarang Gedung NRC University of Muhammadiyah Semarang

Phone: 02476740287
Fax: 02476740287
Email: [email protected]

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.