The Influence of the Problem Based Learning Model Assisted by the Firing Line on Critical Thingking Skills in the Science Subject of 4th Grade Emlementary School Students
(1) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
(*) Corresponding Author
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Aditiany, V., & Pratiwi, R. T. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 3 Kuningan). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 18(02), 102–109. https://doi.org/10.25134/equi.v18i2.4420
Aprida, H., & Mayarni, M. (2023). Efficiency of PjBL (Project Based Learning) Model Assisted By E-Worksheet on Student Learning Outcomes in Science Subjects. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(8), 6284–6291. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i8.4372
Ariyatun, A., & Octavianelis, D. F. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terintegrasi Stem Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. JEC: Journal of Educational Chemistry, 2(1), 33. https://doi.org/10.21580/jec.2020.2.1.5434
Cahyaningsih, U., & Nahdi, D. S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Sd Berbasis Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Yang Berorientasi Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 598–604. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.622
Daulay, D. R. B. (2014). Pengaruh Penggunaan Strategi Firing Line Dan Discovery Terhadap Keterampilan Proses Sains, Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem Siswa Kelas Vii Smp Negeri 4 Tanjungmorawa T.P 2013/2014. 4.
Delyana, H., Dahlan, J. A., Dewanto, S. P., & Padjadjaran Bandung, U. (2015). The Firing Line Dalam Pembelajaran Matematika. In Jurnal Pendidikan Matematika Sigma Didaktika (Vol. 4, Issue 1).
Dinissjah, M. J., Nirwana, N., & Risdianto, E. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Etnosains Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 2(2), 99–104. https://doi.org/10.33369/jkf.2.2.99-104
Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning.
Guarango, P. M. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Ditinjau Dari Self Confidence Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). 8.5.2017, 2003–2005.
Hannah, N. (2013). Uji Normalitas Dengan Metode Liliefors. Statistika Pendidikan, 1, 1–17. http://statistikapendidikan.com
Ilah, & Nurmayanti, R. (2020). Perbedaan Metode Pembelajaran Role Playing Dengan Metode Brainstorming Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan Dan Akuntansi), 8(1), 43. https://doi.org/10.25157/je.v8i1.3369
Janna, N. M., & Herianto. (2021). Konsep Uji Validitas Dan Reliabilitas Dengan Menggunakan SPSS Nilda. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.
Kristiyani, Y., Sesunan, F., & Wahyudi, I. (2020). Pengaruh Aplikasi Sensor Smartphone Pada Pembelajaran Simple Harmonic Motion Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 138. https://doi.org/10.24127/jpf.v8i2.3031
Lestari, R. A. (2023). Pengaruh Strategi Firing Line Dengan Teknik Probing Promting Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau Dari Adversity Quotient. Journal of Engineering Research.
Mahmuzah, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Melalui Pendekatan Problem Posing. Jurnal Peluang, 4(1).
Maslakhatunni’mah, D., Safitri, L. B., & Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII SMP. Seminar Nasional Pendidikan Sains 2019, 179–185.
Mayarni, M., Habsari, I., Suciati, R., Amirullah, G., Murwatiningsih, S., & Nazilah, F. (2023). Analysis of the use of the Audiovisual Hypnoteaching Learning Model in Improving Educational Results of Science Subjects in Elementary School. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(12), 11943–11950. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i12.5671
Nazilah, F., & Mayarni, M. (2023). Effect of Problem-Based Learning Models on Interpersonal Intelligence and Student Learning Outcomes in Science Subjects. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(9), 7089–7096. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i9.4432
Rahman, M. S. (2016). The Advantages and Disadvantages of Using Qualitative and Quantitative Approaches and Methods in Language “Testing and Assessment” Research: A Literature Review. Journal of Education and Learning, 6(1), 102. https://doi.org/10.5539/jel.v6n1p102
Rahmatika, F. N. A. (2023). Implementasi Active Learning Tipe The Firing Line Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Untuk Menumbuhkan Daya Pikir Kritis Dan Kemandirian Siswa Kelas X Di Man 1 Bojonegoro (Doctoral dissertation, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri).
Sari, S. L. (2016). Penerapan Strategi The Firing Line Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP. 1–23.
Satwika, Y. W., Laksmiwati, H., & Khoirunnisa, R. N. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 3(1), 7. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p7-12
Septiana, T. S., & Kurniawan, M. R. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas 5 Pada Mata Pelajaran Pkn Di Sd Muhammadiyah Kauman Tahun 2016/ 2017. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(1), 94. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v1i1.74
Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.507
Siastuti, T., & Kusumawardani, R. (2020). Pengaruh penerapan strategi active learning tipe the firing line terhadap hasil belajar siswa SMA pada pokok bahasan sistem koloid The influence of the active learning strategy - the firing line type on senior high school students learning outcomes on the. Prosiding Seminar Nasional Kimia Dan Pendidikan Kimia, 3.
Sitompul, N. N. S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Kelas IX. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 45–54. https://doi.org/10.30656/gauss.v4i1.3129
Tresnawati, Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (n.d.). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Sma.
Ulya, S. F., Sukestiyarno, Y., & Hendikawati, P. (2018). Analisis Prediksi Quick Count Dengan Metode Stratified Random Sampling Dan Estimasi Confidence Interval Menggunakan Metode Maksimum Likelihood. Unnes Journal of Mathematics, 7(1), 109. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujm
Wahyu Ariyani, O., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Problem Solving terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1149–1160. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.892
Wulan Dari, F., & Ahmad, S. (2020). Model Discovery Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD.
Wulandari, R., Wardhani, S., & Nawawi, S. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Materi Keanekaragaman Hayati. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 45–53. https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2435
Yulianti, Y., Lestari, H., Rahmawati, I., Agama, I., & Sahid, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Radec Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 47–56. http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v6i1.3350
Article Metrics
Abstract view : 72 timesPDF - 6 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jps.12.2.2024.28-35
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EXECUTIVE OFFICE
JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY
Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
Telp. (024)76740231, 76740231
email: jps@unimus.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University