PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN GETARAN BERBASIS VIDEO YOUTUBE UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MAHASISWA POLITEKNIK

I Gede Rasagama

Abstract


This study aims to find out: (i) video-based vibration learning model from http://youtube.com to improve concept understanding; (ii) the feasibility of the learning model; and (iii) strengths and weaknesses of the learning model. Research using the R&D approach includes 4 phases. The results showed: (i) the learning model was divided into: preliminary phases, core activities, and closing phases, containing objectives, sequence of material, and discussion based on student questions; (ii) an expert assesses the model is correct in the category: "in scope of concept" and "truth of concept"; (iii) Students in the limited trials I and II, respectively, judging by the categories between:  "good enough and good ", and  "good and very good"; (iv) strength: the scope of the concept is comprehensive, easy to access and repeat, saves lecturers' power, and references to 1 sub-topic are available from several varied videos; (v) weaknesses: learning 1 sub topic is still in the form of file compilation, Indonesian language references are limited, and the purpose of learning videos is binding.

Keywords


learning models, learning videos, understanding the concept of vibration.

Full Text:

PDF

References


Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif, dan Kontekstual. (Cetakanke3). Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.

Basuki, R. (2017). Studi kasus: konsep penentuan bilangan oksidasi pada buku paket kimia SMA/MA di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 5(2), 71-79.

Burgess, J. & Green, J. (2018). YouTube: Online Video and Participatory Culture. (2thed.). Cambridge: Polity Press.

Dahar, R. W. (2011). Teori - Teori Belajar danPembelajaran. Bandung: Erlangga.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara (JLW), 1(4), 104-117.

Gazali, R.Y. (2016). Pembelajaran Matematika Yang Bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181-190.

Giancoli, D. C. (2016). Physics: Principles with Applications. (global-ed.). Boston: Pearson Education Limited.

Hidayat, S., Supriadin, & Iskandar, J. (2018). Pengembangan prototipe buku ajar terintegrasi proses saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Konstan: Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 3(1), 36-47.

Mahardika, I K. (2012). Representasi Mekanika Dalam Pembahasan: Sebuah Teori dan Hasil Penelitian Pengembangan Bahan Ajar Mekanika, (1thed.). Jember: UPT Penerbitan Universitas Negeri Jember.

Meltzer, D. E. (2002). The relationship between mathematics preparation and conceptual learning gains in physics: A possible “hidden variable” in diagnostic pretest scores. American Journal of Physics, 70, 1259-1268.

Munadi, Y. (2013). Media pembelajaran sebuah pendekatan baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Mustari, M. & Rahman, M.T. (2014). Manajemen pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafika Persada.

Mustofa, Z., Sutopo, & Mufti, N. (2016). Pemahaman konsep siswa sma tentang usaha dan energi mekanik. Proseding Seminar Nasional Pendidikan IPA yang diselenggarakan oleh Pascasarjana UM, tanggal 8 Oktober 2016. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Nopiani, R., Harjono, A., & Hikmawati. (2017). Pengaruh model pembelajaran advance organizerberbantuan peta konsep terhadap hasil belajar fisika siswa SMA negeri 1 Lingsar. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(2), 137-145.

Nurjamilah, Sulaeman, N.F., & Komariyah, L. (2017). Penggunaan instrumen ordered multiple choice (OMC) untuk menilai pemahaman konsep usaha dan energi dengan model pembelajaran discovery di SMAN 1 Long Kali. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 241-253.

Priyadi, R., Diantoro, M. & Parno. (2018). Kajian literatur: model mental dan metode evaluasinya. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 6(2), 70-75.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan media video pembelajaran matematika dengan model assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42-47.

Rasagama, I G. (2011). Memahami implementasi “educational research and development”. Makalah Disampaikan dalam Kegiatan Pelatihan Metodologi Penelitian Kuantitatif Untuk Dosen UPMKU dan Unit Lainnya, di Politeknik Negeri Bandung, tanggal 16 Agustus 2011, diunduh dari http://digilib.polban.ac.id/files/disk1/65/jbptppolban-gdl-igederasag-3209-1-memahami-%E2%80%9D.pdf. Bandung: Politeknik Negeri Bandung.

Rusli, A. (2011). Kesadaran ilmu dan ilmiah: melalui definisi dan realisasi satuan massa kilogram versi CGPM 2011. Research Report - Engineering Science, diunduh dari http://journal.unpar.ac.id/index.php/rekayasa/issue/view/15. Bandung: Universitas Katolik Parahyangan.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa SMP. Infinity: Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 3(2), 150-163.

Susanti, F., Ayub, S., & Taufik, M. (2016). Perbedaan hasil belajar fisika melalui model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together (nht) berbantuan kartu soal dengan model pembelajaran direct instruction di SMAN 7 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi. 2(4), 147-153.

Widyaningtyas, A. (2012). Peran lingkungan belajar dan kesiapan belajar terhadap prestasi belajar fisika siswa kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pati. Skripsi, diunduh dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/30353. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Young, H.D., & Freedman, R.A. (2016). University Physics with Modern Physics. (14thed.). Boston: Pearson Education Limited.

Yuliyanto, E., Hidayah, F.F., Istyastono, E.P., & Wijoyo, Y. (2018). Refleksi praktikum kimia organik calon pendidik kimia menggunakan rekaman video. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 5(2), 76-83.

Zaenal, A. (2012). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA tentang Kemagnetan pada kelas IX SMPN Mojowarno Jombang. Tesis, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Malang.


Article Metrics

Abstract view : 311 times
PDF - 29 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jps.8.2.2020.91-101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES 
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.22, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231 
    email: jps@unimus.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education of Unimus in collaboration with Unimus Press