Problem Base Learning Virtually In Blended Learning Model for Chemistry Lessons During The Covid-19 Pandemic
(1) Wisnuwardhana University
(2) Wisnuwardhana University
(3) Wisnuwardhana University
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budiaji, W. (2013). Skala Pengukuran dan Jumlah Respon Skala Likert (The Measurement Scale and The Number of Responses in Likert Scale). Ilmu Pertanian Dan Perikanan.
Darmalaksana, Wahyudin and Hambali, et all. (2020). Analisis Pembelajaran Online Masa WFH Pandemic Covid-19 sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21. Karya Tulis Ilmiah (KTI) Masa Work From Home (WFH) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung., 1–12. http://digilib.uinsgd.ac.id/30434/1/11042020 15.30 KTI.pdf
Desriyanti, R. D., & Lazulva, L. (2016). PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING PADA PEMBELAJARAN KONSEP HIDROLISI GARAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Tadris Kimiya. https://doi.org/10.15575/jta.v1i2.1247
Fitriana, N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning Pada Mata Kuliah Pemisahan Kimia Materi Kromatografi Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar. Erudio Journal of Educational Innovation.
Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). PEMANFAATAN GOOGLE CLASSROOM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE DI UNIVERSITAS DIAN NUSWANTORO. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.924
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting Untuk Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan).
Hastuti, A., Sahidu, H., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Model PBL Berbantuan Media Virtual Tehadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi. https://doi.org/10.29303/jpft.v2i3.303
Hermawan, B. A., Wonorahardjo, S., & Marfuah, S. (2017). Efektifitas Internet dalam Learning Cycle 6e pada Materi Hidrokarbon ditinjau dari Hasil Belajar Siswa. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan). https://doi.org/10.30870/educhemia.v2i2.1800
Indrawan, Rully, P. yaniawati. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Campuran. PT. Refika Aditama.
Kusuma, J. W., & Hamidah. (2020). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN PENGGUNAAN PLATFORM WHATSAPP GROUP DAN WEBINAR ZOOM DALAM PEMBELAJARAN JARAK JAUH PADA MASA PANDEMIK COVID 19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5 No. 1. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26877/jipmat.v5i1.5942
Phungsuk, R., Viriyavejakul, C., & Ratanaolarn, T. (2017). Development of a problem-based learning model via a virtual learning environment. Kasetsart Journal of Social Sciences. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2017.01.001
Praherdhiono, Henry, et all. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DI ERA DAN PASCA PANDEMI COVID-19. CV. Seribu Bintang Malang. https://play.google.com/store/books/details?id=AfXcDwAAQBAJ&rdid=book-AfXcDwAAQBAJ&rdot=1&source=gbs_vpt_read&pcampaignid=books_booksearch_viewport
Sari, Anggun Purnama, Ratu Betta Rudibyani, T. E. (2018). Efektivitas Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Luwes Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 7 no.2.
Shofiyah, N., & Wulandari, F. E. (2018). MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM MELATIH SCIENTIFIC REASONING SISWA. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. https://doi.org/10.26740/jppipa.v3n1.p33-38
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian. Metode Penelitian.
Sukmawati, S., & Nensia, N. (2019). The Role of Google Classroom in ELT. International Journal for Educational and Vocational Studies. https://doi.org/10.29103/ijevs.v1i2.1526
Sulistiowati, N., Yuanita, L., & Wasis, W. (2017). PERBEDAAN PENGGUNAAN LABORATORIUM REAL DAN LABORATORIUM VIRTUAL PADA KETERAMPILAN PROSES DAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI TITRASI ASAM BASA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains). https://doi.org/10.26740/jpps.v2n2.p191-197
Tany, Y. S., & Utami, T. H. (2006). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Penerapan Problem Based Learning.
Wijaya, A. (2016). Analysis of Factors Affecting the Use of Google Classroom to Support Lectures. International Conference on Information Technology and Engineering Application.
Wulandari, C. (2018). ESTIMASI VALIDITAS DAN RESPON SISWA TERHADAP BAHAN AJAR MULTI REPRESENTASI : DEFINITIF, MAKROSKOPIS, MIKROSKOPIS, SIMBOLIK PADA MATERI ASAM BASA. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.21580/phen.2018.8.2.2498
Wulandari, N. I., Wijayanti, A., & Budhi, W. (2018). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI SISWA. JURNAL PIJAR MIPA. https://doi.org/10.29303/jpm.v13i1.538
Article Metrics
Abstract view : 737 timesPDF - 145 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jps.9.1.2021.14-25
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EXECUTIVE OFFICE
JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY
Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
Telp. (024)76740231, 76740231
email: jps@unimus.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University