Meta-analysis of Using Handouts to Enhance Chemistry Student’s Learning Outcomes
(1) The State University Of Surabaya
(2) The State University Of Surabaya
(*) Corresponding Author
Abstract
This article was written to report the well-prepared steps and their results of how the above mentioned concept was released. The method used is a meta-analysis method by comparing several similar articles to know the scientific effect of using them. The data collection technique used non-test, by browsing articles with Researchgate, Science Direct and DOAJ. Based on the result of the analysis, it was found that handouts can improve student learning outcomes. Comparison of student learning outcomes was observed from the percentage before and after using the handouts. Data analyzed used statistical test type paired sample. Based on the results of the analysis test from six studies on handouts, it was found that a significant increase in learning outcomes was 37,50%. These results indicate that the use of handouts can be used to support chemistry learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berorientasi Chemoentrepreneurship (CEP) pada Pokok Bahasan Senyawa Turunan Alkana Kelas XII SMA/MA. September.
Abdurrahman, S. (2020). Pengembangan Cergam Fisika Berbasis Stem untuk Menumbuhkan Literasi Sains pada Siswa SMP. 8, 11–23.
Agung, A., Ekayana, G., Tinggi, S., & Komputer, I. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Mata Kuliah Internet Of Things. 16(2), 159–169.
Agung, M., Cahyanto, S., Utomo, S. B., & Yamtinah, S. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Cooperative Problem Solving (CPS) Dilengkapi Handout untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Prestasi Belajar Siswa Materi Termokimia Kelas XI IPA Semester Ganjil SMA Negeri 3 Boyolali Tahun Pelajaran 2015/2016. 5(4), 43–50.
Agustina, E., S, A. N. C., & Mulyani, S. (2013). Penggunaan Metode Pembelajaran Jigsaw Berbantuan Handout untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas XC SMA Negeri 1 Gubug Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Universitas Sebelas Maret, 2(4), 66–71.
Ahmadi, H. P., & Khery, Y. (2013). Pengembangan Modul Contextual Teaching And Learning (CTL) Berorientasi Green Chemistry Untuk Pertumbuhan Literasi Sains Siswa. 4(1), 17–25.
Aini, E. P., & Masykur, R. (2018). Handout Matematika berbantuan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal. 1(1), 73–79.
Alsadoon, H. (2020). Obstacles to Using E-Books in Higher Education. International Journal of Education and Literacy Studies, 8(2), 44.
An, N. R., Rochintaniawati, D., & Fitriani, A. (2015). Analisis Buku Biologi Kelas X Berdasarkan Muatan Literasi Sains Analisys of Biology Textbook for 10. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 309–316.
Anggela, M., & Darvina, Y. (2013). Pengembangan Buku Ajar Bermuatan Nilai-Nilai Karakter Pada Materi Usaha dan Momentum untuk Pembelajaran Fisika Siswa Kelas XI SMA. 1, 63–70.
Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. 1(1), 9–18.
Arimadona, S., & Silvina, R. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Zat Adiktif dan Psikotropika Berbasis Scientific Approach dengan Crossword Puzzle. 3(1), 62–75.
Astari, J. I. R. (2018). Pengoptimalisasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Kimia yang Efektif dan Efisien dengan Media Interaktif. J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kimia), 3(1), 24–30.
Astuti, D. R., Saputro, S., & Mulyani, S. (2016). Pengembangan Modul Kimia Berbasis Scientific Approach Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X SMA/MA Semester 1. 5(2).
Bhabiet, L., Accraf, R., Khery, Y., Kimia, P. P., Mataram, I., & No, J. P. (2018). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android dan Nature Of Science pada Materi Ikatan Kimia dan Gaya Antar Molekul untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6(2).
Budiningsih, C. A. (2015). Karakteristik Siswa sebagai Pijakan dalam Penelitian dan Metode Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 160–173.
Darma, E., Putra, S., Maulina, J., & Pohan, L. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Menggunakan Handout dan Modul Pada Materi Stoikiometri Larutan Di SMA Nurul Amaliyah Deli serdang. 2(1), 1–13.
Dumitrescu, C., Olteanu, R. L., Gorghiu, L. M., & Gorghiu, G. (2015). Learning Chemistry in the Frame of Integrated Science Modules – Romanian Student ’ s Perception. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2516–2520.
Dwikristanto, Y. P., & Listiani, T. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Pengolah Lembar Kerja Excel Berbasis Multimedia. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 79.
Eliza, F. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Untuk Kelas X TITL SMK Negeri 1 Padang. 06(02), 227–231.
Erba, O. (2020). Reducing the Effect of Handout Dependent Student Learning on Instructional Time : The Case of Third Year Biology Students at Haramaya University. 5(1), 1–18.
Fatma, Holiwarni, B., & Susilawati. (2016). The Development of a Comprehensive Intelligence Handout Charged for the Reaction Rate Material on the Grade XI High School. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 1(1), 1–11.
Habibati, H., Nazar, M., & Septiani, P. D. (2019). Pengembangan Handout Berbasis Literas Sains pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 3(1), 43–48.
Haji, A. G., Safriana, & Safitri, R. (2015). The use of problem based learning to increase students’ learning independent and to investigate students’ concept understanding on rotational dynamic at students of SMA Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 4(1), 67–72.
Haristah, H., Azka, A., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. 1(5), 224–236.
Haritsah Ulya, Ratu Betta Rudibyani, T. E. (2019). Pengembangan Modul Kimia Berbasis Problem Solving Pada Materi Asam Basa Arrhenius. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 7(1), 129–141.
Herwati. (2016). Pengembangan Modul Keanekaragaman Aves sebagai Sumber Belajar Biologi. 1(1), 28–36.
Irawati, R. K. (2014). Pengaruh Model Problem Solving dan Problem Posing serta Kemampuan Awal terhadap Hasil Belajar Siswa. 2(4), 184–192.
Irfandi, I., Linda, R., & Erviyenni, E. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Learning Cycle – 5E pada Materi Ikatan Kimia. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 3(2), 184.
Iza, N. kartika S. & N. (2018). Pengembangan Handout Evolusi Berbasis Hasil Penelitian Profil DNA Fingerprinting. 3(2), 37–47.
Korniawati, A., Kusumo, E., & Susilaningsih, E. (2016). Validitas Chemistry Handout Sebagai Inovasi Bahan Ajar Stoikiometri Berstrategi PBS Bervisi SETS. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(1), 1629–1640.
Liniswanti, S. (2015). Pembuatan Bahan Ajar Bermuatan Kecerdasan Komprehensif Materi Kalor dan Alat Optik untuk Pembelajaran Siswa Kelas X SMA. 6, 17–24.
Mawarni, E. (2015). Penerapan Peer Tutoring Dilengkapi Animasi Macromedia Flash dan Handout untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA 4 SMAN 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014 Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK),Universitas Sebelas Maret, 4(1), 29–37.
Meerah, S. T. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Mandiri Berbasiskan. 18(2), 127–132.
Muliawati, D. I., & Saputro, S. (2016). Pengembangan Handout Berbasis Team Assisted Individualization (TAI) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pembuatan Etanol Skala Laboratorium SMK Kimia Industri. 5(1), 37–44.
Muriati, S. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologi Sel Pada Program Studi Pendidikan Biologi UIN Alauddin Makassar. 1(2).
Nazar, M. (2018). Pengembangan Hand-Out Konsep Larutan Berintegrasi Nilai Religi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMA pada Pondok Pesantren Terpadu. 06(02), 95–100.
Noorhidawati, A., & Gibb, F. (2008). How students use e-books - reading or referring? Malaysian Journal of Library and Information Science, 13(2), 1–14.
Novitasari, E., Masykuri, M., & Aminah, N. S. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Inkuiri Terbimbing Tema Matahari Sebagai Sumber Energi Alternatif di Kelas VII SMP/MTs. 5(1).
Nugroho, Y. S., Achmad, F., & Rohman, M. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Mata Kuliah Energi Alternatif Program Studi Pendidikan Vokasinal Teknik Elektro. 5(1), 93–106.
Nursafitri, L., Widaryanto, W., & Zubaidi, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah. 4(1), 91–99.
Parsudi, Y., Lukman, A., & Kartika, W. D. (2017). Pengembangan Handout Pembelajaran Biologi Tentang Restorasi Ekosistem Mangrove Berbasis Socioscientific Issues di SMA. Jurnal Pendidikan Biologi FKIP Universitas Jambi, 1–8. http://repository.unja.ac.id/1771/1/RSA1C412019-ARTIKEL.pdf
Plangsorn, B. (2017). Development of Producing and Using E-books Competencies of Teachers in Chachengsao, Thailand. 9(2), 112–117.
Prastyaningrum, I., & Imansari, N. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Mata Kuliah Teori Medan. 1(2), 56–61.
Pratama, D. P. A., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Handout Digital Berbasis Android Pada Materi APBN dan APBD Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 1(1), 43–53.
Pujiastuti, D. (2018). Pengembangan Handout Kimia Berbasis Inkuiri Terbimbing Dilengkapi Media Grafis Pada Materi Ikatan Kimia MA. Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 3, 305–311.
Purwo, W. (2016). Makalah Pendamping Peran Pendidik dan Ilmuwan dalam Menghadapi MEA ISSN : 2527-6670 Pengembangan Modul Fisika Berbasis Generative Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. 66–71.
Rahmayani, F., Hindun, I., & Miftachul Hudha, A. (2015). Pengembangan Handout Berbasis Kontekstual pada Pelajaran Biologi Materi Bioteknologi untuk Siswa Kelas XII SMK Negeri 02 Batu. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 1(1), 47–59.
Rofiah, E., Aminah, N. S., & Sunarno, W. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis High Order Thinking Skill (HOTS) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP/MTs. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 285–296.
Rokhimah, S., Fatmaryanti, S. D., & Nurhidayati, N. (2018). Pengembangan Handout Logan Avenue Problem Solving (LAPS-Heuristik) Bermuatan Multi Representasi untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Simbolik Peserta Didik Kelas XI. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 11(2), 59–65.
Salfrika, A. T. (2016). Pengembangan Handout Berbasis Kontekstual pada Materi Faktor- faktor yang Mempengaruhi Laju Reaksi untuk SMA / MA Kelas XI IPA. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia (JIMPK), 1(3), 17–26. http://jim.unsyiah.ac.id/pendidikan-kimia/article/view/1296
Saraswaty, S., Masykuri, M., & Mulyani, S. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Kimia Larutan Penyangga untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA di Karanganyar. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 8(2), 110–118.
Sari, S. A., . J., Kembaren, A., & Sudrajat, A. (2018). The Development of Handout Based on Guided Note Taking To ImproveThe Quality of Analytical Chemistry Learning. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 4(3), 720–734.
Septryanesti, N. (2019). Desain dan Uji Coba E-Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Blog Pada Materi Hidrokarbon. 2(4), 202–215.
Silfi, A., Syakbaniah, Y., & Kamus, Z. (2014). Pengembangan Handout Berbasis Model Sains Teknologi Masyarakat Pada Materi Wujud Zat Dan Perubahan Zat Untuk Pembelajaran IPA Fisika SMP Kelas VII SEmester 1. 3, 9–16.
Sistyarini, D. I., & Nurtjahyani, S. D. (2017). Analisis Validitas terhadap Pengembangan Handout Berbasis Masalah pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas VII SMP / MTS Analysis of The Validity of the Development of Problem Based Handout on Environmental Content Chapters Class VII SMP / MTS. Proceeding Biology Education Conference, 14(2014), 581–584.
Siti, D., Audina, M., Kosasih, E., & Respati, R. (2018). Pengembangan Bahan Ajar (Handout) Ritmis untuk Siswa Kelas I Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 276–286.
Situmorang, M. (2013). Pengembangan Buku Ajar Kimia Sma Melalui Inovasi Pembelajaran Dan Integrasi Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 237–246.
Sumiati, S., Arcana, I. N., & Taufiq, I. (2019). Modul Geometri Kubus dan Balok pada Pembelajaran Think Pair Share Berbasis Ajaran Ki Hadjar Dewantara. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(3), 329.
Suparmi, et al. (2019). The Use of Inquiry-Based Handouts on Science Learning for Student Critical Thinking Ability. 3(3), 353–363.
Wang, X. (2018). Using E-Books to Motivate Children’s Learning Of English As A Second Language.
Wati, Li. (2017). Desain Bahan Ajar Berupa Handout Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon. 1(2), 219–224.
Wisnu, I. K., Wijaya, B., Fajar, A. M., Tukad, J., Ix, B., & Selatan, D. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berorientasikan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Materi Cahaya dan Alat Optik. 11(1), 8–17.
Zohrani, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Laju Reaksi Dengan Modelinquiry Berbasis Android Untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. September, 169–186.
Zuhri, W. (2014). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Book Maker dengan Model Project Based Learning untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Mathematics and Sciences Forum, 625–628.
Article Metrics
Abstract view : 961 timesPDF - 131 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jps.9.1.2021.26-32
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EXECUTIVE OFFICE
JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY
Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
Telp. (024)76740231, 76740231
email: jps@unimus.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University