PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS PBL DENGAN LANGKAH POLYA UNTUK MEMBANTU SISWA MENYELESAIKAN MASALAH PROGRAM LINIER

Siti Farisma(1*), Yudi Yunika Putra(2), Fitri Apriani(3)


(1) Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
(2) Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
(3) Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper focuses on the development of valid, practicable, and effectively developed LKPD based on the PBL learning model and Polya's problem-solving steps. This research is a 4D model of R&D with the implementation of definition, design, development, and dissemination stages. This research was implemented in a senior high school in Pemali Sub-district with the research subjects being six eleventh-grade students of the Social Studies-3 department for the small group trial and thirty-four eleventh-grade students of the Social Studies-4 department for the large group trial. The method of data gathering used was by conducting interviews, completing questionnaires, and taking written tests. The techniques of data analyzed were descriptively qualitative for the interviews and measurable quantitative for the questionnaires and written tests. The outcome of the data analysis revealed that the LKPD's average validity was 86.67 points with the most highly valid criteria, the practice of LKPD was 89.17 points with the most practical criteria, and the average normalized gain value (N-gain) of LKPD was 0.55 points with the interpretation of the medium effectiveness. In conclusion, PBL-based LKPD with the steps of Polya meets the criteria for developing teaching materials and can help students in solving Linear Program problems.


Keywords


LKPD, Problem Solving, Linear Program

Full Text:

PDF

References


Bakhri, S., Sari, A. F., & Ernawati, A. (2019). Kualitas pembelajaran kontekstual siswa ips materi program linier yang memiliki kecemasan belajar matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 186-192.

Dinda, D., Ambarita, A., Herpratiwi, H., & Nurhanurawati, N. (2021). Pengembangan lkpd matematika berbasis pbl untuk peningkatan kemampuan pemecahan masalah di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3712-3722.

Fitriatien, S. R. (2019). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 53-64.

Hadinurdina, H. & Kurniati, A. (2019). Pengembangan lembar kerja siswa (lks) berbasis problem solving untuk memfasilitasi kemampuan pemecahan masalah matematis siswa madrasah tsanawiyah. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(3), 189-198.

Illahi, K., Yensy, N. A., Siagian, T. A., Agustinsa, R., & Utari, T. (2022). Efektifitas lkpd pemecahan masalah langkah polya berbasis model discovery learning pada materi lingkaran smp. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 6(3), 386-397.

Inkiriwang, R.R. (2020). Kewajiban negara dalam penyediaan fasilitas pendidikan kepada masyarakat menurut undang-undang nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidkan nasional. Lex Privatum, 8(2): 143-153.

Jumramiatun, J., Sowanto, S., & Mikrayanti, M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada pokok bahasan program linear. SUPERMAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 45-62.

Kistian, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran contextual teaching and learning (CTL) terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV SD negeri langung kabupaten aceh barat. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 13-24.

Komalasari, N., Margunayasa, I. G., & Divayana, D. G. H. (2022). Pengembangan lembar kerja peserta didik digital berbasis problem based learning (pbl) pada materi matematika kelas v sd. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 75-83.

Marhaeni, N. H., Andriyani, A., & Rusmilah, R. (2021). efektivitas lkpd berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sma negeri 1 imogiri. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 7(2), 85-96.

Meilasari, S., Damris, M. & Yelianti, U. (2020). Kajian model pembelajaran problem based learning (pbl) dalam pembelajaran di sekolah. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 3(2), 195-207.

Novita, S.D. & Armanto, D. (2022). Matematika dalam filsafat pendidikan. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 10 (2), 202-209.

Nurrahmawati, Y., Sukoriyanto, S., & Hafiizh, M. (2022). Analisis kemampuan mahasiswa dalam pemecahan masalah fungsi kompleks. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya (SNMP) yang diselenggarakan oleh Universitas Negeri Malang bulan Juli 2022. Malang: Universitas Negeri Malang.

Pramesti, S. L. D., & Rini, J. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah peserta didik berdasarkan strategi polya pada model pembelajaran problem based learning berbasis hands on activity. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 223-236.

Puspitasari, H. (2018). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339-368.

Putri, D. K., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Kemampuan penalaran matematis ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah. International Journal of Elementary Education, 3(3), 351-357.

Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 9(2), 175-187.

Rosita, I., & Abadi, A. P. (2020). Kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan langkah-langkah polya. Prosiding Sesiomadika yang diselenggarakan oleh FKIP UNSIKA tanggal 12 Desember 2022. Karawang: Universitas Singaperbangsa Karawang.

Sa’adah, N.R. & Wahyu. (2020). Metode penelitian R&D: kajian teoretis dan aplikatif. Batu: Literasi Nusantara.

Sangka, I. G. N., & Yasa, I. M. A. (2022). Pendidikan uji praktikalitas e-modul trigonometri berbasis schoology untuk pembelajaran daring di politeknik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika oleh FMIPA UNNES Februari 2018. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Setyawati, E., Hidayati, I. S., & Hermawan, T. (2020). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif terhadap pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika di MTs darul ulum muhammadiyah galur. Intersections, 5(2), 26-37.

Sulistyani, D., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Hubungan kemandirian belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1-12.

Sundayana, R. (2018). Statistika penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susilawati, S.A., Musiyam, M., & Wardana, Z.A. (2021). Pengantar pengembangan bahan dan media ajar. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Tamarudin, A. & Fathurohman, I. (2020). Analisis faktor otentik kesulitan belajar program linier berbasis problem-based learning. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 8-14.

Zulfah. (2018). Pengaruh lembar kerja peserta didik berbasis problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(3), 1144-1160.

Zuriatin, S., Susanta, A., & Muktadir, A. (2022). Pengembangan lembar kerja peserta didik (lkpd) matematika materi pecahan menggunakan model problem based learning di kelas iv sekolah dasar. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 5(2), 268-275.


Article Metrics

Abstract view : 322 times
PDF - 68 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.10.1.2023.59-70

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401