PANDANGAN MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA: APAKAH SISWA AKAN MUDAH BELAJAR DENGAN PERMAINAN EDUKASI?

Nilza Humaira Salsabila(1*), Nourma Pramestie Wulandari(2), Ulfa Lu’luilmaknun(3), Tabita Wahyu Triutami(4), Rhomiy Handican(5)


(1) Universitas Mataram
(2) Universitas Mataram
(3) Universitas Mataram
(4) Universitas Mataram
(5) IAIN Kerinci
(*) Corresponding Author

Abstract


The development of mobile games at this time can be utilized in the field of mathematics education. One of them by using educational games in mathematics learning. Teachers as instructors need to innovate in using learning media. The purpose of this study was to determine the views of students of mathematics education about the ease of students when learning to use math education games. This research is a quantitative descriptive study and the instrument used is a questionnaire about mathematics educational games. The study was conducted in the city of Mataram, West Nusa Tenggara with research subjects who are mathematics education students. There are 48 students; 11 males and 37 females. The results of the study showed that 45 students students agreed that mathematics education games made it easy for students to learn mathematics. As for some of the reasons raised, among others, educational games can increase students' understanding, interest, and enthusiasm for learning in mathematics.

Keywords


Permainan Edukasi, Permainan Matematika, Pembelajaran Matematika

Full Text:

PDF

References


Enkasyarif, M. D., & Agustia, R. D. (2017). Pembangunan game edukasi ‘petualangan kolev’ sebagai media pembelajaran matematika berbasis android (studi kasus SMPN 1 tanjungsari). J. Ilm. Komput. dan Inform.

Hakim, D. L. (2017). Penerapan permainan saldermath algebra dalam pelajaran matematika siswa kelas VII SMP di karawang. JIPMat, 2(1).

Nikensasi, P., Kuswardayan, I., & Sunaryono, D. (2012). Rancang bangun permainan edukasi matematika dan fisika dengan memanfaatkan accelerometer dan physics engine box2d pada android. Jurnal Teknik ITS, 1(1), A255-A260.

Pramuditya, S. A., Noto, M. S., & Purwono, H. (2018). Desain game edukasi berbasis android pada materi logika matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 165-179.

Prasetyo, M. F., & Prihatnani, E. (2018). Pengembangan permainan monomath pada materi persamaan garis lurus bagi siswa kelas VIII SMP negeri 10 salatiga. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1).

Rahadi, M. R., Satoto, K. I., & Windasari, I. P. (2016). Perancangan game math adventure sebagai media pembelajaran matematika berbasis android. Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer, 4(1), 44-49.

Rahayu, R. (2016). Permainan edukasi berbasis keunggulan lokal Dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar nasional: Menumbuhkan kembali Pesona Budaya Bangsa dalam perspektif psikologi". " Universitas Muria Kudus".

Sari, R., & Listyorini, T. (2011). Game edukasi logika matematika. Sains dan Teknologi, 4(1).

Seluler.Id. (2019). Garena: Indonesia duduki peringkat ke-17 dengan jumlah mobile gamer terbanyak. Diakses tanggal 27 April 2020 dari https://selular.id/2019/07/garena-indonesia-duduki-peringkat-ke-17-dengan-jumlah-mobile-gamer-terbanyak/

Yunus, M., Astuti, I. F., & Khairina, D. M. (2015). Game edukasi matematika untuk sekolah dasar. Jurnal Informatika Mulawarman, 10(2), 59-64.

Yustin, J. A., Sujaini, H., & Irwansyah, M. A. (2016). Rancang bangun aplikasi game edukasi pembelajaran matematika menggunakan construct 2. JUSTIN (Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi), 4(3), 422-426.


Article Metrics

Abstract view : 395 times
PDF - 89 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.7.2.2020.1-5

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401