Literasi Numerasi pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas Rendah Sekolah Dasar

Dewi Nadhila Ashri(1*), Heni Pujiastuti(2)


(1) Sultan Ageng Tirtayasa University
(2) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe numeracy literacy in integrated thematic learning in the lower grades of elementary school. The participants in this study were low grade students, that is grades 1,2 and 3 of Elementary School. This study uses a descriptive type of qualitative method. The type of data collected is the result of problem solving done by the participants. Data collection techniques in this study using tests. The test instrument consists of several literacy questions and numeracy questions. Based on the results of the research, students can work on literacy questions well even though the accuracy in working on the questions is still lacking, while in the matter of numeracy which is numeracy literacy errors are still found so that students' numeracy literacy skills still need to be improved. 

Keywords


Literacy Numeracy, Integrated Thematic Learning

Full Text:

PDF

References


Ahyansyah, A. (2019, December). KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR DITINJAU DARI GAYA BELAJAR. In Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Dan Pendidikan (LPP) Mandala.

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal), 3(1), 93-103.

Faridah, A., & Fahmy, R. (2018). Kemampuan Literasi Matematika dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Model Pembelajaran Rme Berbantuan Geogebra, 1(22), 559–567.

Hera, R., & Sari, N. (2015). Literasi Matematika : Apa , Mengapa dan Bagaimana ? 713–720.

Hidayah, A. R., Hakiki, I. A., Faishal'Afwi, M., & Fiangga, S. (2020). KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR VISUAL. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(2), 6-13.

Kawuryan, S. P. (2011). Karakteristik Siswa SD Kelas Rendah dan Pembelajarannya. Tersedia pada http://staffnew. uny. ac. id/upload/132313274/pengabdian/KARAKTERISTIK+ DAN+ CAR A+ BELAJAR+ SISWA+ SD+ KELAS+ RENDAH. pdf.(diakses tanggal 17 April 2018).

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9-15.

Kenedi, A. (2018). LITERASI MATEMATIS DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH.

Lexy. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000), hlm. 3

Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2019). PROFIL KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR BERKEMAMPUAN TINGGI DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(2), 61-66.

Mulyani, T. (2019). KOMPARASI MODEL PEMBELAJARAN TEMATIK INTEGRATIF BERBASIS DAERAH TEMPAT TINGGAL SEKITAR DENGAN BERBASIS KEMENDIKBUD UNTUK MENGUKUR HASIL BELAJAR SISWA KELAS 4. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(1), 49-56.

Sari, N. A., & Yuniastuti, Y. (2018). Penerapan pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1572-1582.


Article Metrics

Abstract view : 4412 times
PDF - 1047 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.8.2.2021.1-7

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401