Pengaruh E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas VIII MTsN 5 Magetan

Muhammad Ihyak 'Ulum Muddin(1*), Budi Sasomo(2), Arum Dwi Rahmawati(3)


(1) STKIP Modern Ngawi
(2) STKIP Modern Ngawi
(3) STKIP Modern Ngawi
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effect of video-based e-learning on student learning outcomes in learning mathematics in the circle material for class VIII MTsN 5 Magetan. This research was conducted in February 2022. The method used in this study is a quasi-experimental design with a control test. Sampling of data was done by using cluster random sampling technique. The sample of this study amounted to 32 students for the experimental class and 32 students for the control class. Data retrieval using test instruments in the form of multiple choice, data analysis using t test. the results obtained tcount 25.983 > ttable 2.660 with = 1%, which means Ho is rejected. So that the alternative hypothesis (Ha) is accepted, namely that e-learning with videos has an effect on student learning outcomes in mathematics learning material for class VIII MTsN 5 Magetan. It is suggested to the school to provide support and facilities for the development of this video-based e-learning method so that of course it can improve student learning outcomes.

Keywords: E-learning; Student Learning Outcomes; Circle


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Ahmad. 2010. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Akdon, Riduan. 2007. Rumusan Data Dalam Aplikasi Statistika. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, Suharsini. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

———. 2012. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsini, Suhardjono, and Supardi. 2006. Penelitian Tindak Kelas. Bandung: Bumi Aksara.

Bahasa(Mendikbud), Tim Penyusun Pusat. 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

C, Dwi Briliannur, and Dkk. 2020. “Analisis Keefektifan Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar: 29–30.

C, Dwi Brilliannur, and dkk. 2020. “Analisis Kefektifan Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar: 107.

Chalija, Hasan. 2010. Dimensi-Dimensi Psikologi Pendidikan. Surabaya: Al-Ikhlas.

Chatarina, Tri Anni. 2004. Psikolog Belajar. Semarang: IKIP Semarang Press.

Darmadi, Hamid. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Euis, Karwati. 2014. “Pengaruh Pembelajaran Elektronik (E-Learning) Terhadap Mutu Belajar Siswa.” Jurnal Penelitian Komunikasi 18: 44–45.

Febliza, Asyti, and Zul Afdah. 2015. Media Pembelajaran Teknologi Informasi Komunikasi. Pekanbaru: Adefa Grafika.

Hartanto, Dicki. 2015. Modul Panduan Pembelajaran Internet Dan E-Learning. Pekanbaru.

Herlanti, Y. 2006. Tanya Jawab Seputar Penelitian Sains. Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Hudoyo, Herman. 2001. Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran.

Kamarga, Hanny. 2002. Belajar Sejarah Melalui E-Learning. Jakarta: Inti Media.

Mulyono, Abdurrahman. 2003. Pendekatan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Munir. 2009. Pembelajaran Jarak Jauh (Berbasis Teknologi Informasi Komunikasi). Bandung: Alfabeta.

Mutia, Intan, and Leonard. 2020. “Kajian Penerapan E-Learning Dalam Proses Pembelajaran Di Perguruan Tinggi.” : 281.

Ngalim, M. 2002. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Prayogi, R, and Dkk. 2015. “Hubungan Komunikasi Pembelajaran Sistem E-Learning Dengan Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal Komunikasi 1: 101.

Putra, Rizki, and dkk. 2020. “Pengaruh E-Learning Dengan Google Classroom Terhadap Hasil Motivasi Belajar Bioogi Siswa.” Jurnal Pendidikan 11: 107.

Rahmatia, Maya, and dkk. 2017. “Pengaruh E-Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Banda Aceh.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah 2: 212–27.

Rusman. 2012. Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sadikin, Ali, and dkk. 2020. “Pembelajaran Daring Ditengah Wabah Pandemi.” Jurnal Pendidikan Biologi 6: 214–24.

Siagan, Muhammad Daud. 2016. “Kemampuan Koneksi Matematika Dalam Pembelajaran Matematika.” Journal Of Mathematic and Science 2: 60.

Slameto. 2012. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soedjadi, R. 1999. Kiat Pendidikan Matematika Di Indonesia. Jakarta: Dirjen Dikti.

Soekartawi. 2002. Prospek Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Intenet. Jakarta: Universitas Terbuka.

Subrata, and Sumadi Surya. 1995. Psikologi Pendidikan. Bandung: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 2010. Pendekatan Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutopo, Hadi, and Ariesto. 2021. Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Syah, Muhibbin. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 191 times
PDF - 47 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.9.1.2022.51-56

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Karya Pendidikan Matematika

Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401

 

Creative Commons Licence

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Karya Pendidikan Matematika | P-ISSN: 2339-2444 E-ISSN: 2549-8401