The Role of Parenting to Increase Gross and Fine Motor Skills Development in Children Aged 5-6 Years

I Gusti Ayu Putu Satya Laksmi(1*), Ni Made Nopita Wati(2), R. Tri Rahyuning Lestari(3)


(1) STIKes Wira Medika Bali
(2) STIKes Wira Medika Bali
(3) STIKes Wira Medika Bali
(*) Corresponding Author

Abstract


Children's development includes several aspects including aspects of motor development, cognitive, social-emotional, language, moral, religion. One of the factors that influence motor development is parenting. The purpose of this study was to determine the relationship between parenting parents with gross motor and fine motor development in children aged 5-6 years. This study used a quantitative non-experimental correlational type research design with a cross-sectional approach. The sample consisted of 75 respondents using a non-probability sampling technique with purposive sampling. the majority of parents applying democratic parenting, as many as 69 people (92%), most children aged 5-6 years have appropriate motor development, as many as 65 people (86.6%), most children aged 5-6 years have appropriate fine motor development, as many as 72 people (96%), there is a strong relationship between parenting parents with gross motor development in children aged 5-6 years with a correlation coefficient (r) = 0.628, there is a strong relationship between patterns foster parents with fine motor development in children aged 5-6 years with a correlation coefficient (r) = 0.672. The results of this study are expected to be used as a guide for parents who have not applied democratic parenting to their children so that the child's motor development can grow optimally.

Keywords


Parenting style; Motoric Development; Children 5-6 years old

Full Text:

PDF

References


Andriani, M. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Pada Balita Usia 3-5 Tahun di Wilayah Kerja Puskesmas Simpati Kecamatan Simpati Kabupaten Pasaman Tahun 2015. ’AFIYAH, 3(1).

Desmita. (2015). Psikologi Perkembangan. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.

Diana, W. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah (Di PAUD Harapan Bunda Surabaya). J-HESTECH (Journal Of Health Educational Science And Technology), 2(1), 51–60.

Dinkes Provinsi Bali. (2017). Profil Kesehatan Provinsi Bali.

Fatimah, L. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak di RA Darussalam Desa Sumber Mulyo, Jogoroto, Jombang. Prosiding Seminas, 1(2).

Fitriati, U. (2014). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Pra Sekolah Usia 4-5 Tahun Di RA Ibrohimiyyah Mranggen Kecamatan Mranggen Demak. Fakultas Kedokteran UNISSULA.

Frenanda, E. L. (2011). Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Tingkat Perkembangan Motorik Halus pada Anak Di TK ABA Kendangan Caturharjo Sleman. STIKES’Aisyiyah Yogyakarta.

Hastuti, W., & Dewi, S. N. S. K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Pemberian Stimulus Alat Permainan Edukatif (APE) Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak di PAUD Kelurahan Sendangguwo. Jurnal Smart Keperawatan, 3(2), 59–68.

Hurlock, E. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

IDAI. (2013). Mengenal Keterlambatan Perkembangan Umum Pada Anak.

Imelda, I. (2017). Pengetahuan Ibu Tentang Pemberian Stimulasi Dan Perkembangan Anak Pra Sekolah (3-5 tahun) di Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 8(3).

Izzaty, R. E. (2017). Perilaku Anak Pra Sekolah. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Neny, W. Y. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Prasekolah Di Tempat Penitipan Anak (TPA) Baituttaqwa Kecamatan Takeran. STIKES Bhakti Husada Mulia.

Putiha, S. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak pada Usia 3-5 Tahun di KB Cahaya Ilmu. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 1(1), 74–83.

Redjeki, D. S. S., & Anggarani, R. P. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Aisyiyah Banjarmasin. Dinamika Kesehatan Jurnal Kebidanan Dan Keperawatan, 6(1), 104–112.

Riyadi, S. & S. (2009). Asuhan Keperawatan Pada Anak. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Rumini, S. (2013). Perkembangan Anak Dan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta.

Santrock, J. W. (2011). Perkembangan Anak. Jakarta : Salemba Harmonika.

Sari, R. O. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun Di Tk Dharma Wanita Suruhan Lor Kecamatan Bandung Kabupaten Tulungagung. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 7(3).

Setyaningsih, A. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 1-3 Tahun. Jurnal Kebidanan, 4(2).

Soetjiningsih, C. H. (2012). Perkembangan Anak. Jakarta: Prenada.

Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Tri Sukma Ariyani, S., & Rinakit Adhe, K. (2018). Survei Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Gerak Lokomotor Anak TK A Di Surabaya Pusat. PAUD Teratai, 7(2).

Tridonanto, A. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=JuBMDwAAQBAJ

Windari, E. N., Trisintyandika, I., & Santoso, D. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Anak Prasekolah Pada Ibu Yang Menikah Dini Di Wilayah Puskesmas Jabung. Journal of Issues in Midwifery, 1(1), 41–46.

Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media.

Wong, et al. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pediatrik. Jakarta. EGC.


Article Metrics

Abstract view : 1070 times
PDF - 54 times

DOI: https://doi.org/10.26714/mki.3.2.2020.54-62

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 I Gusti Ayu Putu Satya Laksmi, Ni Made Nopita Wati, R. Tri Rahyuning Lestari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This journal is indexed by:

              

 

View My Stats 

Universitas Muhammadiyah Semarang and PPNI Jawa Tengah

Kedungmundu Raya No. 18 Semarang NRC Building Universitas Muhammadiyah Semarang

Phone: 02476740287
Fax: 02476740287
Email: [email protected]