The Effect of Discovery learning Model Assisted by Evolution Video on Concept Mastery and Science Literacy in High School Students

Sa'adah Nurwidyani Jamallika(1), Rio Christy Handziko, M.Pd.(2*), Titik Krisnawati(3)


(1) Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
(2) Scopus ID 5719546926, Biology Education, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
(3) SMA Negeri 1 Ngaglik
(*) Corresponding Author

Abstract


The objective of this research is to examine the impact of the Discovery learning model, supplemented by evolution films, on concept mastery and scientific literacy in the classroom. This study involved class XII students from SMA Negeri 1 Ngaglik, Sleman Yogyakarta. The research sample was determined using a purposive sampling technique, yielding two classes: 1 class as the control class and the other as the experimental class. The data was collected using a pretest, posttest, and final assessment. Data was analyzed using SPSS 27. The research results show that the value of Asymp. Sig. (2-tailed) from the Mann-whitney test, mastery of experimental class concepts was <0.001 (p<0.05) and scientific literacy was 0.032 (p<0.05), indicating that the application of the discovery learning model assisted by evolutionary videos had an effect on increasing the mastery concepts and scientific literacy of students at Ngaglik 1 State High School.


Keywords


Discovery learning; Evolution Video; Concept Mastery; Scientific literacy

References


Adri, R. F. (2020). Pengaruh Pre-Test Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Program Studi Ilmu Politik Pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. Menara Ilmu, 14(1).

Akpan, B., J, T., & Kennedy. (2020). Science Education in Theory and Practice : An Introductory Guide to Learning Theory. Springer https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9

Carin, A. A. (1997). Teaching Modern Science (7 ed.). Merril.

Ermawati, Komarayanti, S., & Purwaningsih, S. (2023). Implementasi Pembelajaran Diferensiasi dengan Model PBL untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas X.2 SMAN Rambipuji. Jurnal Biologi, 1(2), 1-11. https://doi.org/https://doi.org/10.47134/biology.v1i2.1957

Erniwati, Istijarah, Tahang, L., Hunaidah, Mongkito, V. H. R., & Fayanto, S. (2020). Kemampuan Literasi Sains Siswa Sma Di Kota Kendari: Deskripsi Dan Analysis. Jurnal Kumparan Fisika, 3(2), 99-108. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jkf.3.2.99-108

Faridah, E. Z., & Pujangga, A. (2024). Model Discovery learning Pada Pembelajaran Ipa Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. INCARE : International Journal of Educational Resources, 4(6).

Isnaini, Sunimaryanti, & Andre, L. (2021). Assessment Principles And Practices Quality Assessments In A Digital Age. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 9(2). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pnfi

Juniarsih, Q. A. y., Chamisijatin, L., & Hindun, I. (2015). Peningkatan Retensi Belajar Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Melalui Penerapan Discovery learning Dan Team Games Tournament Pada Siswa Kelas Vii-G Smp Negeri 18 Malang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi. https://biology.umm.ac.id/files/file/157-167%20Qurrhata%20A%E2%80%99yun%20Juniarsih.pdf

Konicek, R., & Keeley, P. (2015). Teaching for conceptual understanding in science. National Science Teachers Association Press.

Lumbantobing, M. A., Munadi, S., & Wijanarka, B. S. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif Untuk Discovery learning Pada Pembelajaran Mekanika Teknik Dan Elemen Mesin. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 4(1), 1-8. https://journal.uny.ac.id/index.php/dynamika/issue/view/1672

Marantika, A. A. (2018). Analisis Penguasaan Konsep dan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Pada Pembelajaran Berpendekatan Saintifik Universitas Negeri Semarang]. Semarang.

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=jHGNDwAAQBAJ&dq=pemilihan+model+pembelajaran+dengan+bantuan+media+yang+tepat+akan+berpotensi+meningkatkan+pengetahuan+buku&lr=&hl=id&source=gbs_navlinks_s

Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, M. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Discovery learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1).

Nugroho, A. S., & Gunansyah, G. (2013). Peningkatkan Penguasaan Konsep Dengan Model Pembelajaran Konsep Dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/2936

Nurdiansyah, I., Hartati, S., & Paujiah, E. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Evolusi Sub-bab Adaptasi Menggunakan Metode Three Tier Test. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 3, 29-39.

Nurwahidah. (2023). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar, Keterampilan Berpikir Kritis, dan Pemahaman Konsep Biologi Siswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 4, 11-21.

OECD. (2023). PISA 2022 Result : The State of Learning and Equity in Education (Vol. 1). OECD Publishing. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Priyanto. (2019). Pembelajaran Abad 21 : Strategi Menuju Standar Proses Pendidikan (Vol. Indocamp).

Rosandi, A. K. F., Tjandrakirana, & Supardi, I. (2016). Pengembangan Multimedia IPA Berbasis Flash untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SMP. Prisma Sains, 4(1), 34-40. http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/prismasains/index

Safitri, R., Syafril, Zuwirna, & Supendra, D. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (LKPD-E) pada Mata Pelajaran Informatika Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11188-11192.

Saptaningrum, D. A. (2024). Penerapan Model Discovery learning Berbantu Media Konkrit Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4. JGURUKU: Jurnal Penelitian Guru, 2(1), 519-524.

Suryadi, A. F., & Hasbul, W. (2024). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Inquiry dan Discovery learning di Sekolah SMPN 8 Biring Bulu. Journal of Education Research, 5(1), 678-690.

Syam, S., Cecep, H., Fahmi, I., Wika, D., Damayanti, K., Saputro, A., Nur, S., Halim, M., Herlina, E., Haris, A., Yayasan, P., & Menulis, K. (2022). Pengantar Ilmu Pendidikan.

Tular, N. M., Warouw, Z. W., & Satiman, U. (2021). Penggunaan Google Formdalam Assesmen Pembelajaran Biologi Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Tondano. JSPB BIOEDUSAINS, 2(3), 196-207. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/bioedusains/article/view/4886/2215

Ummiah, S., & Fuadiyah, S. d. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Ilmiah Peserta Didik Pada Materi

Jaringan Tumbuhan Di Kelas XI SMA Negeri 2 Bungo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 7527-7542.

Widyastuti, I., Winarno, N., & Wahyuningsih, E. Y. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Discovery learning Berbantuan Simulasi PhET pada Topik Usaha, Energi dan Pesawat Sederhana. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 4(1), 65-85.

Zahra, S. I., & Najibufahmi, M. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika. Sandika V, 5.


Article Metrics

Abstract view : 99 times


DOI: https://doi.org/10.26714/jps.12.2.2024.XX-XX

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231
    email: jps@unimus.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University