Optimalisasi Pemahaman Fisika Pada Hukum Newton Dengan Inquiry - Heuristik Vee Berbantuan Alat Peraga

Nurin fitriana(1*)


(1) Wisnuwardhana University
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to improve the optimization of students in the ability to construct their knowledge in understanding the concepts of Basic Physics in particular Newton's Law with Inquiry-Heuristic Assisted Vee Aids. The type of research used in this study is the type of explanatory research and analysis used in this study using SPSS, Descriptive Interpretation, Pearson Correlation Interpretation, linear regression, ANOVA. The results showed that the Pearson correlation test showed a value of 0.666 shows a positive correlation between the ability of knowledge construction with learning outcomes. Analysis of the coefficient of determination is 0.444, which means that the influence of the ability of knowledge construction to learning outcomes is 44.4% with F value = 18,339. The regression model can be used to predict the participation variable. Thus it is stated that the ability of knowledge construction has a strong degree of closeness to learning outcomes.

Keywords


Inquiry - Heuristic Vee, knowledge construction

Full Text:

PDF

References


Ahmatika, D. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Pendekatan Inquiry/Discovery. Euclid. https://doi.org/10.33603/e.v3i1.324

Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. In Educational Research. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Dewi, N. L., Dantes, N., & Sadia, I. W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Farida, F. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Heuristic Vee Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas Viii Mts Guppiibabatan Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2015/2016. Al-Jabar.

Hamzah. (2009). Teori Pembelajaran Kontruktivisme. Jurnal Psikologi Pendidikan.

Hapsari, D. P., Suciati Sudarisman, & Marjono. (2012). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Dengan Diagram V (Vee) Dalam Pembelajaran Biologi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Biologi.

Ingram, J. (2014). Supporting student teachers in developing and applying professional knowledge with videoed events. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2013.801074

Juwairiyah, J. (2013). Alat Peraga dan Media Pembelajaran Kimia. Visipena.

Mulyadi, M. (2013). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106

Nuriyah, R., Yuliati, L., & Supriana, E. (2017). Konsep Hukum Newton. Pros. Seminar Pend. IPA Pascasarjana UM.

P.D, S. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. In Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Pradani, N. M. N. (2018). PENGARUH Model Pembelajaran Heuristik Vee Berbantuan Media Video Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Motivasi Belajar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i2.15606

Pramesty, R., & Prabowo, -. (2013). Pengembangan Alat Peraga Kit Fluida Statis Sebagai Media Pembelajaran Pada Sub Materi Fluida Statis Di Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Mojosari, Mojokerto. Inovasi Pendidikan Fisika.

Rahmawati, R., Masykur, R., & Fadila, A. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Heuristic Vee Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Desimal: Jurnal Matematika. https://doi.org/10.24042/djm.v1i3.2620

Rosdianto, H., Murdani, E., & Hendra. (2017). Implementasi Model Pembelajaran POE (Predict Observe Explain) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Hukum Newton. Jurnal Pendidikan Fisika.

SETIAWAN, D. (2013). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Di Smkn 3 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro.

Setyowati, N., Susilo, B. E., & Masrukan. (2016). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Peluang. Kreano.

Solikah, A., & Himmah, W. I. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Means Ends Analysis Dengan Strategi Heuristik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Hipotenusa : Journal of Mathematical Society. https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v1i1.3278

SUCIPTA, A., Suastra, M., & Sadia, M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Heuristik Vee Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Dan Sikap Ilmiah Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia.

Suhyanto, O., & Musyrifah, E. (2016). Pengaruh Strategi Heuristik Vee Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematik. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.40-57

Sujarweni, V. W. (2014). SPSS untuk Penelitian. In SPSS untuk Penelitian.


Article Metrics

Abstract view : 471 times
PDF - 73 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jps.8.1.2020.73-80

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231
    email: jps@unimus.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University