PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DAMDAM JI CHEMISTRY PADA MATERI KOLOID UNTUK SMA/MA KELAS XI

agus kamaludin(1*), Desi Naurin Nisak(2)


(1) Pendidikan Kimia, UIN Sunan Kalijaga
(2) Pendidikan Kimia, UIN Sunan Kalijaga
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

This study aimed to develop a Damdam Ji Chemistry learning media on colloidal material. This research is Research & Development (R&D) which used the 4D development model (Define, Design, Development, and Disseminate). The instruments of data collection consisted of media validation sheet, product quality assessment sheet, and student response sheets. This product qulity was assessed by one material expert, one media expert, and three chemistry teachers. The result showed that the quality of the Damdam Ji Chemistry learning media have very good quality with an percentage ideal of 96,91% from the chemistry teacher and have well postive response from the students with an percentage ideal of 93,2 %. The use of Damdam Ji Chemistry in chemistry learning can make learning more interesting with games.


Keywords


Permainan tradisional, damdam ji, chemistry learning

Full Text:

PDF

References


Azizah, I. M. (2016). Efektifitas pembelajaran menggunakan permainan tradisional terhadap motivasi dan hasil belajar materi gaya di kelas IV MIN Ngronggot Nganjuk. Jurnal Dinamika Penelitian, 16(2), 279-308. DOI: 10.21274/dinamika.2016.16.2.279-308.

Batubara, H. H. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada materi operasi bilangan bulat. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.

Chairam, S., Klahan, N., & Coll, R. K. (2015). Exploring secondary students' understanding of chemical kinetics through inquiry-based learning activities. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 937-956. DOI: 10.12973/eurasia.2015.1365a.

Dewi, T., Kurnia, D., & Panjaitan, R. (2017). Penggunaan media permainan ular tangga pada pembelajaran PIPS untuk meningkatkan hasil belaajr siswa pada materi pembagian waktu di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091-2100. DOI: 10.17509/jpi.v2i1.12425.

Irwanto, Aspilayani, & Wahyuddin. Implementasi media pembelajaran berbasis permainan tradisional dalam rangka pengembangan pendidikan dan karakter bangsa. Jurnal PENA, 1(1), 21-30.

Kemendikbud (2019). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan tahun 2013 tentang Laporan Hasil Ujian Nasional.

Lubis, I., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis android untuk meningkatkan motivasi belajar dan prestasi kognitif peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191 - 201. DOI :10.21831/jipi.v1i2.7504.

Nur, H. 2013. Membangun Karakter Anak Melalui Permainan Anak Tradisional. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1): 87-94.

Qi, A. (2018). A Study of the Effect of Implementing Intellectual Property Education with Digital Teaching on Learning Motivation and Achievements. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(6), 2445-2452. doi:10.29333/ejmste/89498.

Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Sukirno & Ridwan, D. (2017). Optimalisasi hasil belajar IPS melalui permainan tradisional. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 4(1), 22-37. DOI: https://doi.org/10.21831/jipsindo.v4i1.14835.

Suyanti, R. D. (2010). Strategi pembelajaran kimia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ulya, H. (2017). Permainan tradisional sebagai media dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan yang diselenggarakan oleh FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, tanggal 12 Agustus 2017. Lampung: Universitas Muhammadiyah Metro.

Ulya, H. dan Rahayu, R. 2017. Pembelajaran Treffinger Berbantuan Permainan Tradisional Congklak untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Aksioma, 6(1): 48-55.

Wulandari, D. R., Marheni, Nurbaity. (2014). Analisis presepsi siswa pada materi koloid dalam pembelajaran kimia dengan menggunakan mental image analysis of students. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 4(1), 271-277. DOI: 10.21009/JRPK.041.07 .


Article Metrics

Abstract view : 688 times
PDF - 115 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jps.8.1.2020.66-72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231
    email: jps@unimus.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University