The Influence of Quantum Teaching and Learning (QTL) Model on Interests and Learning Outcomes of Chemistry

Uswatun Hasanah(1*), Agus Kamaludin(2)


(1) Pendidikan Kimia, UIN Sunan Kalijaga
(2) UIN Sunan Kalijaga
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to examine the effect of using the Quantum Teaching and Learning (QTL) model on students learning interests and outcomes on compound nomenclature material. The research was conducted in State Senior High School 8 Yogyakarta in the 10th grade of mathematics and natural science in the academic year of 2018/2019. This type of research was Quasi-Experimental Research Design with Nonequivalent Control Group Pretest and Posttest Design. The sampling technique was purposive sampling. The data collection instruments included interest questionnaires, pretest, and posttest results. The technique of analyzed on students learning interest using the Mann Whitney test because the data are abnormal distributed and learning outcomes using Independent T-Test. Based on the statistical tests, the result showed a good effect of using Quantum Teaching, and Learning (QTL) models influence the interest and learning outcomes of chemistry with experimental class getting learning outcomes was above 80.


Keywords


Learning interests, Learning Outcomes Quantum Teaching, and Learning (QTL) model

Full Text:

PDF

References


Aritonang, K. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 7(10), 11-21.

Astuti, T. P. (2018). Pengaruh model pembelajaran tandur terhadap kemampuan pemahaman konsep dan penalaran matematis peserta didik. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 20. DOI: 10.24127/ajpm.v7i2.1497.

DePorter, B. & Hernacki, M. (2005). Quantum Teaching. Bandung: Kaifa.

Djalil, B. (2015). Paradigma, prinsip, dan aplikasi quantum learning. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 1(2), 172-180.

Ismawati, N. & Hindarto, N. (2011). Penerapan model pembelajaran kooperatif dengan pendekatan struktural two stay two stray untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1), 38-41. DOI: 10.15294/jpfi.v7i1.1067.

Supardi, K. I. & Putri, I. R. (2010). Pengaruh penggunaan artikel kimia dari internet pada model pembelajaran creative problem solving terhadap hasil belajar kimia siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 4(1), 574 - 581.

Maesaroh, S. (2013). Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar pendidikan agama islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150-168. DOI: 10.24090/jk.v1i1.536.

Mahirah, B. (2017). Evaluasi belajar peserta didik (Siswa). Jurnal Idaarah, 1(2), 257-267. DOI: 10.24252/idaarah.v1i2.4269.

Manurung, I. W., Mulyani, B., & Saputro, S. (2013). Pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif Number Head Together (NHT) dan Learning Together (LT) dengan melihat kemampuan memori siswa terhadap prestasi belajar siswa pada materi tata nama senyawa kimia kelas X SMA Negeri 2 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(4), 24-31.

Maslukhah, S. A. (2014). Pengembangan permainan tradisional bentengan sebagai media pembelajaran tata nama senyawa di kelas X SMA. Unesa Journal of Chemical Education, 3(3), 207-216.

Pasaribu, B. Y. (2013). Upaya meningkatkan aktifitas dan hasil belajar kimia pokok bahasan "Tata Nama Senyawa Kimia" melalui model pembelajaran demonstrasi dengan alat peraga kartu tata nama enyawa. Jurnal Formatif, 3(2), 136-144.

Prihatini, E. (2017). Pengaruh metode pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Formatif, 7(2) 171-179.

Ristiyani, E. & Bahriah, E. S. (2016). Analisis kesulitan belajar kimia siswa di SMAN X Kota Tangerang Selatan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2(1), 18-29.

Rumansyah. (2002). Penerapan metode latihan berstruktur dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap konsep persamaan kimia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(35), 172.

Saenab, S., Nurhayati, B., Hamka, L., & Fitri, S. R. (2016). Pembelajaran genetika (Susah) dengan strategi humor (Mudah) apakah mempengaruhi minat siswa? Jurnal Nalar Pendidikan, 4(2), 131-136. DOI: 10.26858/jnp.v4i2.2414.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soleh, A., Pramono, & Suratno. (2009). Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan siswa Kelas 2 TMO SMK TEXMACO Semarang pada mata diktat service engine dan komponen-komponennya. Jurnal PTM, 9(2), 57-64.

Sukerthi, D. M., Dantes, N., & Yudana, I. M. (2013). Pengaruh model pembelajaran tandur dalam pembelajaran geografi terhadap literasi sains dan prestasi belajar siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Amlapura. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Administrasi Pendidikan, 4(1), 1-8. DOI: 10.23887/japi.v4i1.964.

Wijanarko, Y. (2017). Model pembelajaran make a match untuk pembelajaran IPA yang menyenangkan. Jurnal Taman Cendekia, 1(1), 52-59.


Article Metrics

Abstract view : 372 times
PDF - 58 times

DOI: https://doi.org/10.26714/jps.9.1.2021.97-103

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231
    email: jps@unimus.ac.id


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University