Need Analysis for Developing a STEM-Based Student Worksheet Application

Fadillah Rahmayani(1*), Menza Hendri(2), Dian Pertiwi Rasmi(3)


(1) Jambi University
(2) Jambi University
(3) Jambi University
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze and determine the needs of teachers and students for a learning media development in the form of a STEM-based student worksheet application in  . Data obtained through observation, interviews and student learning style questionnaires given to teachers and students of SMA N 1 Muaro Jambi. Teachers need an interesting and interactive learning media that can attract students' interest, while students need learning media that combines all aspects of visual, audiotorial and kinesthetic learning styles which are obtained from questionnaires.that students have visual, kinesthetic and audiotorial learning styles with a percentage of 58.3%, 58.3% and 52.8%. So thatResearchers will develop student worksheets in digital form that refer to the results of the learning style analysis. Products produced are in the form of android and based on STEM.


References


Alkadri, R., Yurnetti, & Yohandri. (2017). Pembuatan Media Mobile Learning Berbasis Android untuk Mata Pelajaran Fisika Kelas XI SMA. Pillar of Physics Education, 10, 129–136.

Anggraini, F. I., & Huzaifah, S. (2017). Implementasi STEM dalam pembelajaran IPA di Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA 2017. STEM Untuk Pembelajaran Sains Abad 21. 23 September 2017, 1998, 722–731.

Endriani, R., Sundaryono, A., & Elvia, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran kimia menggunakan video untuk mengukur kemampuan berfikir kritis siswa. PENDIPA Journal of Science Education, 2(2), 142–146. https://doi.org/10.33369/pendipa.2.2.142-146

Gherardini, M. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 253–264.

Harefa, A. R. (2019). Peran Ilmu Fisika Dalam Kehidupan Sehari-hai. Jurnal Warta, 60, 91–96.

Permendikbud Nomor 81 A tahun 2013, Kemdikbud 1 (2014).

Lee, C.-D. (2014). Worksheet Usage, Reading Achievement, Classes’ Lack of Readiness, and Science Achievement: A Cross-Country Comparison. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 96–106. https://doi.org/10.18404/ijemst.38331

Nadiroh, S. M. F., & Susilowibowo, J. (2018). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Akuntansi Perbankan Syariah Kelas XI Perbankan Syariah Di SMK Negeri 1 Lamongan. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 6(3), 355–359.

Nurseto, T. (2012). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Pentury, H., Festiyed, Hamdi, & Yurnetti. (2019). Pembuatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Model Discovery Learning Pada Materi Gelombang Berbantuan Aplikasi Android Untuk Kelas XI SMA/MA. Pillar of Physics Education, 12(4), 617–624.

Permanasari, A. (2016). STEM Education: Inovasi dalam Pembelajaran Sains. STEM Education: Inovasi Dalam Pembelajaran Sains, 23–34.

Pertiwi, R. S., Abdurrahman, & Rosidin, U. (2017). Efektivitas LKS STEM untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 11–19.

Prismasari, D. I., Hartiwi, A., & Indrawati. (2019). Science , Technology , Engineering and Mathematics ( Stem ) pada Pembelajaran IPA SMP. Seminar Nasional Pendidikan FIsika 2019 “Integrasi Pendidikan, Sains, Dan Teknologi Dalam Mengembangkan Budaya Ilmiah Di Era Revolusi Industri 4.0,” 4(1), 43–45.

Rahmayani, F. (2019). Hubungan Antara Karakter Mandiri Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 6(2), 87–94.

Rasagama, I. G. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik. 8(2), 91–101.

Rusdi. (2018). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan(Konsep, Prosedur dan Sintesis Pengetahuan Baru). PT.Raja Grafindo Persada.

Sanders, B. M. (2009). Integrative STEM Education: Primer By. Integrative STEM Education: Primer, 68(4), 20–26.

Santana, D., Pratami, G., & Sanjaya, H. (2019). Perancangan Animasi Interaktif untuk Bahan Ajar Mata Kuliah Biologi Berbasis Deskop Adobe Flash CS6 (Studi Kasus Prodi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Majalengka). Prosiding SNST Ke-10 Tahun 2019 Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim, 1(1), 287–292.

Septiani, A., & Rustaman, N. Y. (2017). Preface: International Conference on Recent Trends in Physics (ICRTP 2016). Journal of Physics: Conference Series, 755(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/755/1/011001

Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upayapembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i1.34

Suwarma, I. R., Astuti, P., & Endah, E. N. (2015). “ Balloon Powered Car ” Sebagai Media Pembelajaran Ipa Berbasis Stem (Science , Technology , Engineering , and Mathematics). Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains 2015, 2015(Snips), 373–376.

Walidin, W. (2016). Arah Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Dimensi Pendidikan Islam. 2(June), 147–163.

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1). https://doi.org/10.18551/erudio.2-1.2


Article Metrics

Abstract view : 50 times


DOI: https://doi.org/10.26714/jps.9.2.2021.137-145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EXECUTIVE OFFICE

JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES 
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY

Jl. Kedungmundu Raya No.22, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
    Telp. (024)76740231, 76740231 
    email: jps@unimus.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University