Pembuatan Alat Permainan Edukatif Wayang Bagi Pembelajaran Di Raudhatul Athfal Se-Kelurahan Kereng Bangkirai Kota Palangka Raya
(1) IAIN Palangka Raya
(2) IAIN Palangka Raya
(3) IAIN Palangka Raya
(4) IAIN Palangka Raya
(*) Corresponding Author
Abstract
The aim of these community service activities is to mentor the teachers and new knowledge about making Eductional Game Tools (APE) for animal and human puppet in RA learning throughout the village of Kereng Bangkirai. The presence of Wayang animals and Wayang Oran's APE is caused by hurdles often encountered at any institution related to media learning in relation to cost issues. With APE, puppet becomes a learning media solution that can be adapted to the topics and learning materials. The method used by this service is Participatory Action Research (PAR). This service was carried out at RA Al-Musafirin in the Kereng Bangkirai district. The result of this activity is the availability of educational gaming tools that are easy to find and use affordable tools and materials for the educational media. In this way, the media is filled to support children's learning in RA.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiarti, W. (2009). Alat Permainan Edukatif Berbahan Limbah Dalam Pembelajaran Sains Di Taman Kanak-Kanak. Lembaran Ilmu Kependidikan, 38(1), 78–84.
Ambarita, J., & Purnamasari, I. (2020). Kreativitas Guru PAUD Dalam Pembuatan Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1(1), 20–34.
Azhari, D. M. (2015). Eksistensi Wayang Orang. Jurnal Unair, 4(2), 175–185.
Desi, Mesyamtia, B., & Ginting, M. (2018). Pendidikan Gizi Melalui Permainan Wayang Terhadap Peningkatan Konsumsi Sayur dan Buah. Jurnal Vokasi Kesehatan, 4(1), 23–27. https://doi.org/10.30602/jvk.v4i1.130
Faizah, U., & Paringsih. (2016). Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Wayang Karton. Jurnal Islamic Review, 5(2), 242–264.
Gusliati, P., & Mayar, F. (2019). Bentuk Kegiatan Pembelajaran Seni Rupa di Taman Kanak-kanak Mutiara Ananda Padang. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 81–88. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i1.830
Lilawati, A. (2020). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif Untuk Meningkatkan Kreativitas Guru. Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 182–192.
Maghfiroh, Suarjana, I. M., & Astawan, I. G. (2020). Pengembangan Media Video Wayang Kreasi Untuk Mendukung Pembelajaran Storytelling Anak Kelompok B Tk Kristen Harapan Denpasar. Indonesian Journal of Instruction, 1(2), 66–75.
Putri, R. A., & Sembiring, S. B. (2021). Implementation of Desktop Publishing Application for Flyer and Business Card Design with Participatory Action Research ( PAR ) Method. J-IbM: Jurnal IPTEK Bagi Masyarakat, 1(1), 1–7.
Qomariyanti, V. (2017). Revitalisasi Cerita Rakyat Melalui Media Wayang Kardus Sebagai Pembentukan Nilai Moral AUD. Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3a), 61–71.
Rezieka, D. G., Wibowo, D. V., Fatmawati, & Insiyah, M. (2021). Rejuvenasi Strategi Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Al Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia DiniAl, 4(1), 31–46.
Rifa’i, M., Suciati, S., & Fatimah, S. (2018). Wayang Kardus Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Pengajarannya, 3(1), 34–44.
Sahjat, S., & Samad, F. (2019). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif (APE) Playdough Sebagai Sumber Belajar. Edukasi-Jurnal Pendidikan, 17(1), 24–31.
Sudirman, D. (2013). Internalisasi Nilai Kerjasama Pada Kuliah Kerja Mahasiswa Berbasis Participatory Action Research Sebagai Upaya Mewujudkan Kepedulian Sosial. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 708–730. https://doi.org/10.15575/psy.v6i1.2130
Sukaryasih, K. D., Ganing, N. N., & Putra, M. (2016). Penerapan Model Pakem Berbantuan Alat Permainan Edukatif Plastisin Untuk Meningkatkan Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 1–10. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/7311
Widyanti, W. A., Wijayanti, R., & Anggraini, H. (2019). Pengembangan Media Boneka Wayang Family Untuk Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Anak Kelompok B Di Tk Muslimat Nu 9 Miftakhul Ulum Turen. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran Bagi Guru Dan Dosen, 3, 1003–1008.
Article Metrics
Abstract view : 122 timesPDF - 20 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jsm.6.2.2024.216-223
Refbacks
Copyright (c) 2024 Jurnal Surya Masyarakat
Jurnal Surya Masyarakat (JSM) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jurnal Surya Masyarakat (JSM)
p-ISSN: 2623-0364; e-ISSN: 2623-0569
Published by: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM) Universitas Muhammadiyah Semarang