The Impact of Thai Phonological Interference on the Aesthetics of Indonesian Poetry Reading: A Case Study
(1) Universitas KH. Mukhtar Syafaat
(2) Universitas KH. Mukhtar Syafaat
(3) Siam Technology College
(*) Corresponding Author
Abstract
This study investigates the forms and effects of phonological interference in the recitation of Indonesian poetry by Thai students. Phonological interference occurs when the phonetic system of a speaker's first language (L1) influences the articulation of a second language (L2), in this case, Indonesian. Using a qualitative case study method, this research analyzes audio recordings of Thai students reading the poem "Guru adalah Lampu" and draws on data from semi-structured interviews. The findings reveal several consistent interference patterns, including consonant substitutions, vowel additions, and incorrect stress placement. These patterns significantly impact the rhythmic and aesthetic qualities of the poem, disrupting elements such as rhyme, alliteration, and emotional resonance. Despite these challenges, the study also identifies potential positive contributions of interference, such as the emergence of novel rhythmic structures and cultural inflections. The findings underscore the importance of phonetic training and aesthetic awareness in BIPA (Indonesian for Foreign Speakers) pedagogy, especially in literature-oriented instruction.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Mubarrok, M. R., Machdalena, S., & Fachrullah, T. A. (2021). Kemampuan Berbahasa Dalam Praktik Berbicara Pada Pengidap Skizofrenia. Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 17(1), 73. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v17i1.3842
Anjani, K. G., Nurrachman, A. S., Rahman, F. U. A., & Firman, R. N. (2020). Bentuk dan posisi kondilus sebagai marker pada Temporomandibular Disorder (TMD) melalui radiografi panoramik. Jurnal Radiologi Dentomaksilofasial Indonesia (JRDI), 4(3), 91. https://doi.org/10.32793/jrdi.v4i3.609
Antari Swandewi, L. P. (2019). Bahasa Indonesia sebagai identitas nasional bangsa Indonesia [Indonesian as the national identity of the Indonesian people]. Jurnal Jisipol, 8(November), 17. https://doi.org/10.5281/zenodo.3903959
Astuti, L. F., & Humaira, M. A. (2022). Analisis Puisi “ Puisi Untuk Ibu ” Karya Muhammad Ichsan dengan Pendekatan Struktural. Karimah Tauhid, 1(1), 48–57.
Basri, M. R. (2020). Puitisasi Terjemahan Al-Qur’an Mohammad Diponegoro (Kajian Kabar Wigati dan Kerajaan: Puitisasi Terjemahan Al-Qur’an Juz ke-29 dan ke-30). Nun: Jurnal Studi Alquran Dan Tafsir Di Nusantara, 6(1), 27–63. https://doi.org/10.32495/nun.v6i1.125
Caffrey, C., Lee, H., Withorn, T., Clarke, M., Castañeda, A., Macomber, K., Jackson, K. M., Eslami, J., Haas, A., Philo, T., Galoozis, E.,
Vermeer, W., Andora, A., & Kohn, K. P. (2022). Library instruction and information literacy 2021. Reference Services Review, 50(3/4), 271–355. https://doi.org/10.1108/RSR-09-2022-0035
Firmansyah, M. A. (2021). Interferensi Dan Integrasi Bahasa. Paramasastra, 8(1), 46–59. https://doi.org/10.26740/paramasastra.v8n1.p46-59
Giri, O. W. F. (2025). Sabdasastra : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa STUDI PERUBAHAN FONEM PADA MORFEM DENGAN TUNTUTAN LITERER DALAM LAGU “ LESTARI .” 9(1), 117–132. https://doi.org/10.20961/sabpbj.v9i1.96576
Gustika, R., Firta, W., Suci Mantauv, C., Fahrozi, M., & Kurnia Sandi, D. (2021). Journal of S ocial and Economics Research. Jurnal Sosial Dan Ekonomi, 3(2)(1), 123–138.
Harianto, E. (2020). Metode Bertukar Gagasan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(4), 411–422. https://doi.org/10.58230/27454312.56
Heriyanto, H. (2018). Thematic Analysis sebagai Metode Menganalisa Data untuk Penelitian Kualitatif. Anuva, 2(3), 317. https://doi.org/10.14710/anuva.2.3.317-324
Hura, I. G., & Dirgantara, R. B. (2024). ANALISIS KESALAHANDALAM BERBAHASA INDONESIA. 8(12), 473–478. https://oaj.jurnalhst.com/index.php/jpim/issue/archive
Jurnal, P., & Bahasa, P. (2024). PENGARUH DEKLAMASI PUISI DALAM PEMAHAMAN MAKNA PUISI Liondes Launjara 14(1).
Kusuma, E. R., & Kayati, A. N. (2023). Pola Kesalahan Berbahasa pada Pembelajaran BIPA Program Darmasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 8(1), 18–23. https://doi.org/10.21107/metalingua.v8i1.19210
Nukman, M., Nursalim, M., & Rahmasari, D. (2024). Dampak Era Digital Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini: Literature Review. JRPP:Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1), 284–289.
Oktaviasary, A. (2024). Gempuran Budaya Modern terhadap Budaya Lokal Generasi Alpha : Tinjauan Literatur Review. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 10(4), 4330–4337.
Purba, H., & Sitorus, F. K. (2023). Truth, Post Truth, dan Dinamikanya di Indonesia: Sebuah Kajian Literatur. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.31571/sosial.v10i1.5001
Putra, W. H. (2017). Diglosia Bahasa Arab Pesantren dan Upaya Pemertahanan Bahasa Daerah. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 9(02), 47–70. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v9i02.366
Rachmawati, Aliffia, and Ismatul Khasanah. 2022. “Pengaruh Bunyi Bahasa Jepang Terhadap Penulisan Kata – Kata Berbahasa Indonesia Oleh Penutur Bahasa Jepang.” Chi’e: Journal of Japanese Learning and Teaching 10(1):52–60. doi: 10.15294/chie.v10i1.52891.
Ratna Juwita, S., Wan Minto, D., Oktian Fajar Nugroho, & Febrianti, N. (2023). Campur Kode Bahasa Gaul Mahasiswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 157–172. https://doi.org/10.33369/diksa.v8i2.26670
Rindfuss, R. R., Morgan, S. P., & Swicegood, G. (2023). Conceptual Overview. First Births in America, 17–40. https://doi.org/10.2307/jj.8501119.5
Rosdayanti, R., Hamdu, G., & Kosasih, E. (2021). Kompetensi Pengetahuan Keterampilan Berbicara Mahasiswa PGSD: Tinjauan Literatur Sistematis. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 508–519. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i2.36310
Sap, J., & No, V. (2017). Pendahuluan Tinjauan Pustaka. 1(3), 302–311.
Sasabila, A., Hadid, S., & Putri, Y. C. (2023). Literature Review: Bahasa Hewan Dan Bahasa Manusia. Innovative: Journal Of Social …, 3, 7185–7192.
Thomas, N. (2022). Peran Emosi Dalam Interpretasi Musikal Musisi Untuk Meningkatkan Kinerja Estetis (Studi Kasus: Komparasi Pada Pemain Cello dan Gitar). Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.26740/vt.v5n1.p1-10
Umairoh, U., Mulyono, T., & Anwar, S. (2021). Estetika Bunyi Repetisi dalam Kumpulan Puisi Jauh itu Dekat Karya Tri Mulyono dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 11–21. https://doi.org/10.33369/diksa.v7i1.16007
Umam, R., & Tata, T. P. (2024). Rochimul Umam, Nasiruddin , Transformasi Pengajaran Tata. 11(1), 58–69.
Wijaya, H. (2024). Teknologi Pengenalan Suara tentang Metode , Bahasa dan Tantangan : Systematic Literature Review. 7(2). https://doi.org/10.32877/bt.v7i2.1888
Yani, J., Puspita, A., Ridwan, R., & Syamsidar, R. (2023). Leksikon dan Distribusi Bahasa Melayu Riau Melalui Fitur Fonologi di Kabupaten Kampar. Geram, 11(2), 12–19. https://doi.org/10.25299/geram.2023.vol11(2).14746
Article Metrics
Abstract view : 20 timesPDF - 0 times
DOI: https://doi.org/10.26714/lensa.15.1.2025.71-87
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya (Lensa)
p-ISSN: 2086-6100; e-ISSN: 2503-328X
Published by: Faculty of Educational Science and Humanity,Universitas Muhammadiyah Semarang
