The Descriptive Analysis of TPACK Components in Chemistry Learning Tools for The Electrolyte and Non-electrolyte Solutions Materials
(1) Jambi University
(2) Jambi University
(3) Jambi University
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA.
Davidowitz, B., Chittleborough, G., & Murray, E. (2010). Student-generated submicro diagrams: a useful tool for teaching and learning chemical equations and stoichiometry. Chemistry Education Research and Practice, 11(3).
Eko Yulianto, & Rohaeti, E. (2013). Pengembangan majalah kimia untuk meningkatkan motivasi belajar dan kreativitas peserta didik kelas x SMA N 1 Mlati. Jurnal Pendidikan Sains, 01(1), 26–36.
Gunawan, D., Sutrisno, & Muslim. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika berdasarkan TPACK untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2).
Hayati, D. K., Sutrisno, & Lukman, A. (2014). Pengembangan Kerangka Kerja TPACK pada Materi Koloid untuk Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran dalam Mencapai HOTS Siswa. Edu-Sains, 3(1), 53–61.
Mahpur, M. (2017). Memantapkan Analisis Data Melalui Tahapan Koding. In Repository Universitas Islam Negeri Malang (pp. 1–17). Retrieved from http://repository.uin-malang.ac.id/800/2/koding.pdf
Mairisiska, T., Sutrisno, & Asrial. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis TPACK pada Materi Sifat Koligatif Larutan untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Edu Sains, 3(1), 28–37.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. United States of America: Cambridge University Press.
Medina, P. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa kelas X pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit serta Reaksi Oksidasi dan Reduksi dalam Pembelajaran Kimia di SMAN 10 Kota Padang. Journal Of Residu, 1(1), 73–84.
Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Implementasi Kurikulum 2013. , (2013).
Morrison, G. R., Ross, S. M., Kalman, H. K., & Kemp, J. E. (2013). Designing Effective Instruction (7th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.
Mulyatiningsih, E. (2013). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effective and increased learning – especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1). https://doi.org/10.1186/s41239-016-0032-z
Nurlaili, Bakar, A., & Afrida. (2019). Analisis Keterlaksanaan Model Pembelajaran Predict Observe Explain pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit dan Pengaruhnya terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. 11(1), 28–37.
Rezba, R. J., Sprague, C. R., McDonnough, J. T., & Matkins, J. J. (2007). Learning & Assessing Science Process Skills (Fifth Edit). United States: Kendall/Hunt Publishing Company.
Suari, N. N. J., Selamat, I. N., & Suja, I. W. (2018). Profil Model Mental Siswa Tentang Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 59–63.
Sutrisno. (2011). Pengantar Pembelajaran Inovatif Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Gaung Persada Press.
Warsono, & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif dan Teori Assesment. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wilandari, D. N., Ridwan, A., & Rahmawati, Y. (2018). Analisis Model Mental Siswa pada Materi Larutan Elektrolit dan Nonelektrolit: Studi Kasus di Pandeglang. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(2), 25–35.
Article Metrics
Abstract view : 766 timesPDF - 119 times
DOI: https://doi.org/10.26714/jps.9.2.2021.126-136
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JURNAL PENDIDIKAN SAINS (JPS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
EXECUTIVE OFFICE
JURNAL PENDIDIKAN SAINS UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SEMARANG
DEPARTMENT OF CHEMISTRY EDUCATION
FACULTY OF MATHEMATICS AND NATURAL SCIENCES
MUHAMMADIYAH SEMARANG UNIVERSITY
Jl. Kedungmundu Raya No.18, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia
Telp. (024)76740231, 76740231
email: jps@unimus.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Journal Pendidikan Saisn (JPS)
ISSN:2339-0786, e-ISSN:2502-1443
Published by: Chemistry Education, Muhammadiyah Semarang University